بررسی تخصصی Samsung Galaxy S 4

نوشته شده در تاریخ 31 دسامبر 2013

نوشتن از Galaxy S 4 در حالی‌که تقریبا شکی در فروش بسیار بالای این مدل و رقابت تنگاتنگ آن با دیر بزرگان High-end سال ۲۰۱۳‌ وجود ندارد بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود. این اسمارت‌فون پیشرفته که برخلاف تصوری که از نام بزرگ آن در ذهن ایجاد می‌شود از لحاظ طراحی پیشرفتی نسبت به ۳ نسل قبلی خود نداشته میهمان بررسی تخصصی این نوبت عصر نوشتن است. با ما همراه شوید.

samsung_galaxy_s_4_mobile_review_01.jpg
یکی از رسم‌های نانوشته چند سال گذشته در هفته‌های نخست سومین ماه میلادی معرفی محصول جدید سامسونگ در کلاس High-end اسمارت‌فون‌های Galaxy S است که از زمان معرفی اولین مدل در سال ۲۰۱۰ تاکنون موفقیت بسیار زیادی برای این برند به همراه داشته و سهم بازار سامسونگ از فروش جهانی موبایل را به شدت بهبود بخشیده است. تاکید سامسونگ بر این دسته جدید و عدم تغییر نام محصولات برتر این شرکت به وضوح برای رقابت با اپل و آی‌فون‌های آن در نظر گرفته شده و با اینکه این استراتژی از سوی دیگر برندها در معرفی خانواده‌های جدیدی همچون XPERIA از سونی، One از اچ‌تی‌سی و Optimus از LG نیز اتخاذ شده است اما عملا موفقیت سامسونگ در این زمینه بسیار بیشتر از سایر رقبا بوده و فروش خانواده گلکسی لحظه به لحظه در حال نزدیک شدن به اپل در تمامی بازارهای جهانی است. جدیدترین محصول این خانواده که با معرفی در هشتم مارس بلاخره سامسونگ را نیز به جمع سازندگان اسمارت‌فون‌های دارای پنل Full HD‌ افزود طبق انتظار Galaxy S 4 نام دارد که با اینکه در بخش‌های مهمی مثل پنل صفحه‌نمایش، دوربین و قسمت‌های پردازشی نسبت به نسل قبلی این کلاس با تغییر روبرو شده است اما حداقل از لحاظ ظاهری و طراحی بدنه نکته جدیدی را در بر ندارد و برای بسیاری از کاربران و منتقدان این رده فارغ از هیاهوی تبلیغاتی این روزهای بازار با جذابیت تازه‌ای همراه نیست؛‌ این انتقاد که همواره از سوی سامسونگ و تیم مخالف اپل در رابطه با آی‌فون‌های دارای طراحی یکسان ارائه می شد ظاهرا این بار گریبان‌گیر خود سامسونگ شده است جایی‌که به رغم پنهان شدن چهارمین نسل Galaxy S در عناوین دهان پرکنی همچون صفحه‌نمایش Full HD، پردازنده هشت هسته‌ای و دوربین ۱۳ مگاپیکسلی در نهایت نخستین نکته مهم در دید کاربران معمول و خریداران عمده این بازار شکل ظاهری یکسان این مدل با Galaxy S III و استفاده از بدنه پلاستیکی ست که بخصوص این آخری از جمله انتقادهای همیشگی به تولیدات سامسونگ در کلاس‌های مختلف است و بجز برخی موارد خاص (همجون سری پر افتخار Wave) هیچ‌ استثنایی در آن راه نداشته است. رقبای  Galaxy S 4که نزدیک به یک ماه دیگر وارد بازارهای جهانی می‌شود شامل XPERIA Z از سونی، LG Optimus G Pro و البته بی‌شک hTC One است که هرکدام در برخی از موارد از نقاط ضعف و قوت مشخصی در مقابل این مدل برخوردارند.
طراحی ظاهری
samsung_galaxy_s_4_mobile_review_02.jpg
با در دست گرفتن S 4 همان مشکل اشاره شده در بالا یعنی بدنه پلاستیکی و ظاهر مشابه آن نسبت به نسل قبلی کاملا خودنمایی می‌کند طراحی بدنه با گوشه‌های گرد و فرم تکراری دکمه‌های زیر صفحه‌نمایش و المان‌های بخش پشتی امتیاز S4  در این زمینه را در مقابل نمونه مشابه‌ای مثل XPERIA Z با بدنه یک‌دست مقاوم در برابر آب و گرد و خاک کاملا کاهش می‌دهد. با وارد کردن hTC One با بدنه فلزی Uni-body، وضعیت S 4 بازهم با تنزل بیشتری روبرو می‌شود و این بدنه پلاستیکی حداقل در نگاه اول هیچ شباهتی به یک flagship واقعی و آنطور که این روزها گفته می‌شود برترین اسمارت‌فون اندرویدی فعلی بازار ندارد. البته همه چیز نیز در مورد بدنه S 4 منفی نیست و موارد مثبتی همچون فرم برجسته پشت دستگاه و حاشیه‌های بسیار اندک کنار صفحه‌نمایش نیز در آن به چشم می‌خورند.
ابعاد و وزن
samsung_galaxy_s_4_mobile_review_03.jpg
یکی از قسمت‌های مهمی که به احترام طراحان S 4 کلاه از سر می‌توان برداشت قسمت ابعاد بدنه و وزن دستگاه است که تنها مقایسه آن با S III میزان مهندسی بکار گرفته شده در این زمینه را آشکار می‌سازد؛‌ ابعاد S 4 برابر ۷٫۹×۶۹٫۸×۱۳۶٫۶ میلیمتر است که نسبت به S III در ارتفاع بدون تغییر و در عرض و قطر به ترتیب ۰٫۸ میلیمتر و ۰٫۷ میلیمتر کوچک‌‌تر شده است؛ طول یکسان و کاهش قطر و عرض دستگاه نسبت به S III در حالی اتفاق افتاده که سایز صفحه‌نمایش در این مدل با ۰٫۲ اینچ افزایش روبرو شده است. وزن S 4 نیز نه‌تنها نسبت به S III افزایش نیافته بلکه با ۱۳۰ گرم نزدیک به ۳ گرم سبک‌تر شده است که در این زمینه نیز توجه به افزایش ۵۰۰mAh ظرفیت باتری در مقایسه با S III خالی از لطف نخواهد بود.
صفحه‌نمایش
samsung_galaxy_s_4_mobile_review_04.jpg
پنل صفحه‌نمایش یکی از تغییرات مهم در ساختار S 4 است؛ این پنل ۵٫۰ اینچی همچون نسل قبلی خود از فناوری Super AMOLED استفاده می‌کند اما وضوح آن از HD به ۱۹۲۰×۱۰۸۰ پیکسل ارتقا یافته و فشردگی آن نیز با یک حساب ساده به ۴۴۱ppi می‌رسد. تغییرات این پنل نسبت به گذشته البته در وضوح و فشردگی خلاصه نمی‌شود و یک تغییر بزرگ دیگر ساختار این صفحه‌نمایش را بطور کلی در قیاس با تمامی دیگر پنل‌های حاضر در بازار متفاوت می‌سازد این تغییر بزرگ در شیوه چینش زیر پیکسل‌های رنگی صفحه‌نمایش نهفته است که بجای شیوه RGB در پنل‌های TFT و RGBG در صفحه‌نمایش‌های AMOLED پیشین سامسونگ این بار از چینش لانه زنبوری خاصی استفاده شده که در ساخت هر پیکسل علاوه بر زیر پیکسل‌های آبی (B) و قرمز (R) از دو زیر پیکسل سبز (G) استفاده شده که Sharpness و کیفیت تصویر این صفحه‌نمایش را تا سطح فوق‌العاده‌ای ارتقا می‌دهد. دیگر نکته منفی کلاس AMOLED یعنی نور نچندان بالای صفحه‌نمایش در S 4  تاحدودی با بهبود روبرو شده و نور پنل نسبت به S III نزدیک به ۲۰ درصد بیشتر شده است این ارتقا البته با اینکه هنوز با برترین‌های رده TFT و بهترین نمونه AMOLED از لحاظ میزان نور فاصله مشخصی دارد اما ترکیب آن با سطح نچندان بازتاب‌دهنده نور شرایط نسبتا ایده‌آلی برای این صفحه‌نمایش برای عملکرد مثبت در نور مستقیم خورشید و استفاده در محیط‌های خارجی مهیا می‌کند.
نسل سوم شیشه مقاوم Gorilla Glass وظیفه محافظت از صفحه‌نمایش S 4 را برعهده دارد که نسبت به نسل قبلی در کاهش قطر و افزایش سطح محافظت و ضربه‌پذیری عملکرد بهتری را نشان می‌دهد.
بالا و پائین پنل
samsung_galaxy_s_4_mobile_review_06.JPG
زیر صفحه‌نمایش دستگاه طبق معمول دو کلید لمسی back و منو در دو سوی کلید فیزیکی Home قرار گرفته‌اند که از این لحاظ نه‌تنها نسبت به S III، بلکه در قیاس با تمامی تولیدات اندرویدی ۳ سال گذشته سامسونگ نیز تغییری دیده نمی‌شود. سامسونگ البته برخی از عملکردهای این ۳ دکمه در فشردن طولانی مدت را با تغییر روبرو نموده که از آن جمع می‌توان به اجرای اپلیکیشن Google Now با نگه‌داشتن کلید منو و نمایش Sidebar برای اجرای همزمان دو اپلیکیشن با نگه‌داشتن کلید back اشاره کرد.
samsung_galaxy_s_4_mobile_review_07.jpg
بخش بالای صفحه‌نمایش بحز موارد معمول حسگرهای تنظیم نور و Proximity همراه با اسپیکر تماس و دوربین دوم دستگاه شاهد حصور یک سنسور مادون قرمز (IR) است که یکی از ویژگی‌های نرم‌افزاری اصلی S 4 که تبلیغات فراوانی نیز پیرامون آن انجام شده توسط این سنسور در اپلیکیشن‌هایی نظیر مرورگر وب و پخش‌کننده موسیقی صورت می‌پذیرد. در ادامه بیشتر از این قابلیت سخن خواهیم گفت. وضوح دوربین دوم S 4 در این قسمت ۲٫۱ مگاپیکسل است و امکان فیلم‌برداری با وضوح ۱۰۸۰p با ۳۰ فریم در ثانیه نیز برای آن در نظر گرفته شده است.
کناره‌های دستگاه
samsung_galaxy_s_4_mobile_review_08.jpg
سامسونگ در S 4 نیز رویه همیشگی خود در استفاده از حداقل کنترلرهای جانبی را بار دیگر کاملا رعایت نموده است؛‌ سمت چپ دستگاه تنها به Rocker تغییر صدا تعلق دارد و در سمت راست نیز بجز کلید Power/Lock نکته دیگری دیده نمی‌شود. نبود شاتر دوربین در سمت راست گوشی رویه‌ای معمول در اسمارت‌فون‌های امروزی است و نبود آن را نمی‌توان بعنوان نقطه ضعف بزرگی تلقی کرد.
samsung_galaxy_s_4_mobile_review_10.jpg
بخش بالایی دستگاه محل حضور جک اتصال هدست همراه با میکروفون دوم و فرستنده مادون قرمز دستگاه است که این روزها بار دیگر پس از غیبتی چندین ساله به میان امکانات اسمارت‌فون‌ها راه پیدا کرده و پس از hTC One در S 4 شاهد حضور این امکان ارتباطی هستیم. استفاده از اشعه مادون قرمز یا IR برای نقل و انتقال فایل هرچند این روزها به لطف اتصالات مدرنی همچون NFC، بلوتوث و Wi-Fi Direct دیگر چندان منطقی نیست اما کاربرد آن در ریموت کنترلرها این امکان ارتباطی را همچنان جذاب نگه خواهد داشت. در S 4 بدین منظور اپلیکیشن جداگانه‌ای نیز در نظر گرفته شده است.
samsung_galaxy_s_4_mobile_review_11.jpg
در پائین S 4 میکروفون اصلی دستگاه و پورت Micro USB دیده می‌شود که این آخری نه تنها مثل همیشه از قابلیت USB OTG در نقل و انتقال فایل و MHL در انتقال تصویر با کیفیت به نمایشگرها پشتیبانی می‌کند بلکه تطبیق‌دهنده متصل به آن برای مهیا کردن خروجی تصویر نیز احتیاجی به اتصال اداپتور برق دستگاه برای تامین انرژی نداشته و انرژی مورد نیاز خود را مستقیما از باتری گوشی تامین می‌کند. خروجی MHL پورت Micro USB در S 4 از محتوای سه بعدی حداکثر با وضوح ۱۰۸۰p پشتیبانی می‌کند.
پشت دستگاه
samsung_galaxy_s_4_mobile_review_12.jpg
طراحی بخش پشتی گوشی به خوبی یادآور تجربه‌های پیشین سامسونگ در این کلاس است و بجز ظاهر برجسته این قسمت هیچ تغییر خاصی در آن دیده نمی‌شود بخش بالایی این قسمت به لنز دوربین دستگاه و تک فلش LED آن تعلق دارد که در زیر یکدیگر قرار گرفته‌اند و اسپیکر اصلی دستگاه نیز در گوشه پائین سمت چپ دیده می‌شود. برجسته‌ترین نکته این بخش مطمئنا دوربین ۱۳ مگاپیکسلی دستگاه است که لنز آن در مقایسه با S III تا حدودی بزرگ‌تر به نظر می‌رسد.
مجموعه دوربین
samsung_galaxy_s_4_mobile_review_13.jpg
samsung_galaxy_s_4_mobile_review_14.jpg
این برای اولین بار است که سامسونگ از دوربینی با وضوح بالاتر از ۸ مگاپیکسل در یک اسمارت‌فون استفاده می‌کند و تا پیش از این رزولوشن ۸ مگاپیکسل حداکثر رقم ارائه شده توسط این برند در این کلاس بود در S 4 اما این طلسم شکسته شد و با توجه به ۱۳ مگاپیسلی شدن تقریبا تمامی High-endهای سال ۲۰۱۳ (البته منهای یک استثنای بزرگ یعنی hTC One) در نسل چهارم گلکسی نیز از این وضوح بهره گرفته شده است. تغییرات این دوربین البته به افزایش وضوح دوربین محدود نمی‌شود و ساختار منویی یا اینترفیس آن نیز بکلی تغییر کرده و ظاهری مشابه Galaxy Camera به خود گرفته است این ساختار منویی را در یک نگاه می‌توان به چهار قسمت تقسیم کرد در ستون سمت راست ۳ دکمه نسبتا بزرگ دیده می‌شود که شامل دو شاتر جداگانه یکی برای آغاز فیلم‌برداری و دیگری برای گرفتن عکس است که شاتر عکاسی نزدیک به دو برابر دکمه آغاز فیلم‌برداری در نظر گرفته شده است. در زیر این دو دکمه کلید دیگری قرار دارد که از آن با عنوان دکمه حالت‌ها یا Modes یاد می‌شود لمس این دکمه درست مشابه Galaxy Camera نیم‌دایره چرخنده‌ای حاوی حالت‌های مختلف عکاسی را به نمایش می‌‌گذارد که از جمله موارد حاضر در این لیست می‌توان به عکاسی ۳۶۰ درجه‌ای (مشابه حالت Photo Sphere)، حالت Cinema Photo (متحرک کردن برخی از جزئیات تصویر و ثابت نگه‌داشتن بقیه)، حالت Sound & Shot (برداشت صدا تا ۹ ثانیه از محیط گرفته شدن عکس مشابه hTC Zoe)، حالت Eraser (گرفتن چندین عکس و سپس حذف اتوماتیک تصاویر پس‌زمینه متحرک)، حالت Drama (گرفتن چندین عکس از یک سوژه در حالت حرکت و سپس چیدن آن پشت سر یکدیگر در یک عکس واحد همچون قابلیت مشابه‌ای در hTC One) و بلاخره دو عنوان Best Photo و Best Face اشاره کرد.
samsung_galaxy_s_4_mobile_review_15.jpg
در نوار افقی زیر صفحه‌نمایش در ساختار منویی بخش عکاسی S 4 فلش رو به بالایی دیده می‌شود که با لمس آن لیستی از افکت‌های رنگی با امکان مشاهده تغییرات آنی با انتخاب هریک به نمایش گذاشته می‌شود. گوشه سمت چپ پائین اینترفیس دوربین در این مدل به آخرین عکس گرفته شده توسط دوربین تعلق دارد و در بالا نیز ۲ تنظیم دلخواه مد نظر کاربران همراه با فلشی رو به سمت راست برای نمایش سایر تنظیمات در نظر گرفته شده است.
یکی از قابلیت جدید این قسمت که البته پیش از این در LG Optimus G Pro نیز مشاهده شده است امکان عکاسی یا فیلم‌برداری همزمان با هر دو دوربین جلو و پشت دستگاه است که هرکدام از تصاویر این دوربین می‌تواند بعنوان تصویر اصلی یا پس‌زمینه انتخاب شده و تصویر دوربین دیگر بصورت یک تصویر کوچک‌تر روی تصویر پس‌زمینه قرار گرفته و بدلخواه جابجا شده یا تغییر سایز دهد.
کیفیت تصاویر این دوربین با توجه به سابقه همواره درخشان سامسونگ در این رده بار دیگر بسیار مناسب است و جزییات فراوان، نویز کنترل شده و به تصویر کشیدن تصاویر حاضر در سایه امتیار بالایی را به خود اختصاص می‌دهد. از نکات مشهود در تصاویر این دوربین باید به اشباع نسبتا زیاد رنگ اشاره کرد که برای برخی از کاربران نکته مثبتی محسوب می‌شود اما در برخی موارد تصاویری نچندان طبیعی را نشان می‌ًدهد. با در کنار هم گذاشتن تصاویر این دوربین با دیگر رقبای این رده مثل XPERIA Z و Optimus G Pro در مورد جزئیات ریز تصویر برتری مشهود به S 4تعلق دارد و با اختلافی اندک Optimus G Pro‌ قرار می‌‌گیرد از این لحاظ XPERIA Z عملکرد ضعیفی را در تصاویر بزرگ فول ۱۰۰ درصد نشان می‌دهد. نکته بعدی به مسئله رنگ‌ها اختصاص دارد که همانطور که اشاره شد S 4 تصاویری پر رنگ‌تر و اندکی غیر طبیعی‌تر ثبت می‌کند. عملکرد XPERIA Z‌ در این قسمت به نسبت بهتر از دو مدل دیگر است.
ویدئوهای این دوربین با وضوح ۱۰۸۰p با ۳۰ فریم در ثانیه با بیت‌ریت ۱۷Mbps در تصویر و ۱۲۸Kbps‌ در صدا انجام می‌شود که در تمامی موارد شباهت نزدیکی با S III مشاهده می‌شود این نکته در ویدئوهای این دوربین در دنیای واقعی نیز تا حدودی تکرار شده است البته در یک مقایسه رخ به رخ ویدئوهای S 4 تا حدودی رنگ‌پریده‌تر و با جزییات کمتری نسبت به S III هستند. نکته منفی اصلی ویدئوهای S 4 زاویه دید بسیار تنگ‌تر این دوربین است که نه‌تنها نسبت به دوربین بسیار واید hTC One زاویه دید بسیار کمتری ارائه می‌کند بلکه مقایسه آن با S III نیز زاویه کاملا تنگ‌تری را نمایان می‌سازد.
المان‌های زیر کاور بخش پشتی
samsung_galaxy_s_4_mobile_review_16.JPG
با کنار زدن کاور پلاستیکی پشت دستگاه علاوه بر باتری، اسلات hot-swap حافظه Micro SD با امکان ارتقا تا ۶۴‌ گیگابایت و محل جای‌گذاری سیم‌کارت پدیدار می‌شود که از نوع Micro SIM است. ظرفیت باتری S 4 برابر ۲۶۰۰mAh است که همانطور که گفته شد ۵۰۰mAh بیشتر از باتری حاضر در S III‌ ظرفیت دارد. این اختلاف با اینکه در نگاه اول وضعیت را به نفع S 4 می‌کند اما تنها نیم‌نگاهی به لیست امکانات جدید باتری‌خور دستگاه شامل صفحه‌نمایش بزرگ‌تر Full HD، دوربین ۱۳ مگاپیکسلی و پردازشگر قدرتمند،‌ باتری این مدل را در شرایط سختی برای رقابت با باتری S III قرار می‌دهد در دنیای واقعی البته این باتری کیفیت بسیار مناسبی را از خود نشان می‌دهد و با اندکی تقلیل دادن شدت کاربری حتی تا ۳ روز نیز می‌توان روی آن حساب کرد. این باتری در پخش ویدئو نزدیک به ۱۰ ساعت و در مرور وب با وای‌فای تا حدود ۹ ساعت دوام خواهد داشت.
سیستم عامل و رابط کاربری
samsung_galaxy_s_4_mobile_review_17.jpg
سیستم‌عامل در نظر گرفته شده برای S 4 آخرین ورژن اندروید یعنی ۴٫۲٫۲ است که مثل ورژن ۴٫۱ همچنان Jelly Bean نامیده می‌شود و البته در نگاه اول بدلیل حضور اینترفیس TouchWiz تغییر چندانی حداقل از لحاظ ظاهری نسبت به گذشته نداشته است البته TouchWiz حاضر در S 4 نیز با تغییراتی روبرو شده است که آن را نسبت به آخرین نسخه که از آن با عنوان Nature UX یاد می‌شود متمایز می‌کند. از جمله این تغییرات باید به Lock Sceen با صفحات متعدد حاوی ویجت‌ها و میانبرها اشاره کرد. یکی از امکانات جدید صفحه قفل قابلیتی تحت Auto Unlock Zone است که در طی ان با افزودن شبکه‌های Wi-Fi دلخواه به محض ورود در محدوده یک شبکه بی‌سیم بخصوص گوشی بصورت خودکار Unlock‌ می‌شود به معنای دیگر می‌توان با افزودن شبکه‌های وای‌فای خانگی و اداری به این برنامه به سادگی با ورود به محدوده فیزیکی هریک از این شبکه به راحتی گوشی را آنلاک و با خروج از آن‌ها لاک نمود.
در این صفحه قفل مثل Note II با تشخیص نزدیکی کاربر از طریق سنسور Proximity صفحه‌نمایش روشن شده و اطلاعاتی از قبیل Miss eventها همراه با زمان و تاریخ بصورت خودکار به نمایش گذاشته می‌شود.
samsung_galaxy_s_4_mobile_review_18.jpg
Home Screen یا صفحه اصلی دستگاه با تغییر چندانی از لحاظ ظاهری روبرو نشده و همچنان در آن از حداکثر ۷ دسک‌تاپ مختلف با امکان سفارشی‌سازی گسترده استفاده شده است. عمده تغییرات رابط کاربری جدید در بخش بالای صفحه‌نمایش یعنی در Notification Area رخ داده است در این بخش در بالاترین قسمت سوئیچرهای تغییر وضعیت قرار دارند که با Swipe دست رو به چپ و راست حرکت کرده و گزینه‌های بیشتری را پیش‌ روی کاربران قرار می‌دهند. نوع و نحوه چینش این سوئیچرها بطور کامل توسط کاربران قابل سفارشی‌سازی هستند و لیست کامل آن‌ها را با Swipe دو انگشتی لیست از بالا به پائین صفحه‌ می‌توان مشاهده کرد.
samsung_galaxy_s_4_mobile_review_19.jpg
App Drawer یا منوی اصلی دستگاه طبق معمول محل دسترسی به برنامه‌ها و تنظیمات مختلف دستگاه بوده و تغییر خاصی در آن نسبت به گذشته دیده نمی‌شود. دیگر قسمت‌های بدون تغییر در این رابط کاربری شامل App Switcher با نمایش برنامه‌های در حال اجرا و بستن از طریق Swipe برنامه رو به خارج صفحه‌نمایش و قابلیت Multi-View برای اجرای دو برنامه همزمان در کنار یکدیگر می‌شود که این آخری بطور کامل در Note II و جدیدا در S III نیز اجرا شده است. البته لیست برنامه‌های پشتیبانی‌کننده از این قابلیت اندک بوده و در حال حاضر تنها محدود به برنامه‌های پیش‌فرض نصب شده در گوشی می‌شود.
samsung_galaxy_s_4_mobile_review_20.jpg
قابلیت Air View که پیش از این در Note II با کمک قلم همراه گوشی ارائه شده در S 4 نیز حضور دارد با این تفاوت که این بار نیازی به قلم برای حس شدن حضور آن در نزدیکی صفحه‌نمایش وجود نداشته و نزدیکی دست به پنل نیز بدین‌منظور کافی است. از این قابلیت برای نمایش Preview در برخی از اپلیکیشن‌ها نظیر پیام‌های متنی، ایمیل‌ها و مشاهده قسمت‌های دلخواه یک فیلم با حرکت روی Progress bar می‌توان استفاده کرد.
samsung_galaxy_s_4_mobile_review_21.jpg;
Air Gesture یکی دیگر از امکانات جدید S 4 است که همانطور که از نام آن مشخص است قابلیتی برای کنترل گوشی از طریق ژست‌های حرکتی دست است در این قسمت چند ژست حرکتی مختلف در نظر گرفته شده که از آن جمله می‌‌توان به اسکرول سایت‌ها در مرورگر اینترنتی با حرکت دست رو به بالا و پائین، تعویض میان Tabهای مرورگر با حرکت افقی دست و بلاخره پاسخ‌گویی به تماس وارده با حرکت افقی کف دست رو به سمت گوشی اشاره کرد.
قابلیت Air Gesture البته تنها در برخی از اپلیکیشن‌ها از جمله مرورگر اینترنتی پیش‌فرض گوشی قابل استفاده است که این محدودیت مهم استفاده از این قابلیت را در گذر زمان تقلیل داده و عملا آن را به امکانی فانتزی بدل می‌کند.
دو ویژگی تکراری دیگر Smart Stay و Smart Rotate هستند که اولی مادامی که کاربر به صفحه‌ نگاه می‌کند از قفل شدن آن جلوگیری می‌کند و دیگری با توجه به موقعیت چهره و بدون در نظر گرفتن شتاب‌سنج داخلی دستگاه نسبت به چرخش یا عدم چرخش محتوای به نمایش درآمده در پنل تصمیم‌گیری می‌کند. سایر گزینه‌های تکراری حرکتی این مدل را در عناوینی نظیر Pause کردن پخش موسیقی با قرار دادن کف دست روی صفحه‌نمایش،‌ گرفتن Screen Shot با کشیدن کف دست روی پنل،‌ ویبره گوشی در هنگام حضور Miss event و قطع صدای آلارم با برگرداندن گوشی می‌توان خلاصه کرد.
samsung_galaxy_s_4_mobile_review_22.jpg
اما امکانات جدیدی نیز در S 4 به چشم می‌خورد که شامل Smart Scroll و Smart Pause می‌شود که این آخری مخصوصا در تبلیغات متعدد نسل چهارم Galaxy S به تناوب دیده می‌شود. در یک نگاه ساده Smart Scroll امکان Scroll رو به سمت بالا و پائین صفحه‌نمایش را با چرخاندن گوشی (tilt) و البته نگاه به صفحه‌نمایش فراهم می‌آورد و Smart Pause همانطور که از نام آن مشخص است در حین تماشای ویدئو و به محض برداشته شدن نگاه از صفحه‌نمایش ویدئو را Pause و سپس با برگشتن نگاه به آن اقدام به Resume کردن و پخش ادامه آن می‌نماید.
Group Play & S-Link
samsung_galaxy_s_4_mobile_review_23.jpg
قابلیت Group Play در S 4 از جمله ویژگی‌های جدید این مدل است که با اینکه در حال حاضر تنها برای این مدل ارائه شده اما در آینده برای اسمارت‌فون‌های پیشین این کلاس نیز در دسترس قرار می‌گیرد. این قابلیت با کمک Wi-Fi امکان اشتراک محتوای مولتی‌مدیایی مختلف بین دستگاه‌های مجاور را بوجود می‌آورد  بدین‌منظور گوشی اصلی به یک هات‌اسپات تبدیل شده و بقبه گوشی‌ها از طریق NFC با آن Pair می‌شوند. پس از برقراری این ارتباط نه‌تنها می‌توان اقدام به اشتراک‌گذاری متن، تصویر یا ویدئو نمود بلکه امکان بازی‌های چند نفره در گوشی‌های جداگانه نیز از این طریق فراهم می‌شود. یکی از قابلیت‌های جالب Group Play در حین پخش موسیقی استفاده از اسپیکرهای گوشی‌های مختلف است که نه‌تنها برای افزایش صدا بلکه برای ایجاد یک صدای فراگیر (Surround) با کانال‌های چپ و راست دلخواه بکار می‌رود.
samsung_galaxy_s_4_mobile_review_24.jpg
قابلیت S-Link دیگر امکان حاضر در S 4 است که از طریق آن با اتصال گوشی به کامپیوتر مرتبط با شبکه‌های Cloud مختلف از جمله SkyDrive یا Dropbox می‌توان به محتویات گوشی بصورت ریموت دسترسی داشت.
چیپ‌ست پردازشی و حافظه
samsung_galaxy_s_4_mobile_review_25.jpg
یکی از قابلیت‌های انقلابی  S 4 همچون رقبای اصلی این مدل در بخش پردازشی آن نهفته است. در این مدل با توجه به منطقه توزیع آن از دو چینش پردازشی مختلف استفاده می‌شود که در یکی از آن‌ها (I9505) چیپ‌ست چهار هسته‌ای Qulacomm Snapdragon 600 با چهار هسته Krait 300 با فرکانس ۱٫۹ گیگاهرتز و گرافیک Adreno 320 حضور دارد و در دیگری (I9500) از چیپ ست Samsung Exynos 5 Octa 5410 با ۸ هسته پردازشی استفاده شده است. این ۸ هسته پردازشی البته با یکدیگر یکسان نیستند و در دو دسته چهار هسته‌ای نقسیم‌بندی می‌شوند. اساس کار این چیپ‌ست معماری LITTLE.big شرکت ARM است که در طی آن چهار هسته قوی‌تر وظیفه پردازش‌های سنگین را برعهده دارند و چهار هسته ضعیف‌تر به پردازش‌های معمول و سبک می‌پردازند و از این طریق در اکثر مواقع در مصرف باتری نیز صرفه‌جویی می‌شود. چهار هسته قوی چیپ‌ست Exynos 5 Octa از نوع ARM A15 با فرکانس ۱٫۶ گیگاهرتز است و در بخش پردازنده‌های ضعیف‌تر چهار هسته ۱٫۲ گیگاهرتزی ARM A7 حضور دارند. وظیفه پردازش گرافیکی در چینش ۸ هسته‌ای S 4 بر عهده قطعه PowerVR SGX544 واگذار شده است و در هر دو چینش نیز از ۲ گیگابایت حافظه RAM استفاده شده است.. حافظه داخلی S 4 در سه ورژن ۱۶/۳۲/۶۴ گیگابایت ارائه می‌شود که با توجه به امکان ارتقا کارت حافظه تا ۶۴ گیگابایت حداکثر حافظه داخلی دستگاه به ۱۲۸ گیگابایت نیز می‌رسد.
ارتباطات
در بخش گزینه‌های ارتباطی برقراری تماس از طریق چهار فرکانس GSM و فرکانس‌های اصلی ۳G صورت می‌پذیرد و ارتباطات نسل چهارم نیز تنها در مدل چهار هسته‌ای یعنی I9505 ارائه می‌شود. حداکثر سرعت ارتباطات نسل سومی دستگاه به HSDPA با ۴۲٫۲Mbps تعلق دارد که در I9505 با افزوده شدن قابلیت ارتباطی LTE این سرعت روی کاغد تا ۱۰۰Mbps نیز قابل افزایش است. Wi-Fi پرسرعت دستگاه از هر سه فناوری Wi-Fi Direct، DLNA و تشکیل hotspot پشتیبانی می‌کند و ارتباط بلوتوث آن نیز نسل چهارم با سرعت بالا و مصرف انرژی اندک است. در نهایت گیرنده‌های مسیریاب GPS و GLONASS لیست ارتباطات این مدل را تکمیل می‌کنند.
کلام آخر
samsung_galaxy_s_4_mobile_review_26.jpg
Samsung Galaxy S 4 محصولی شایسته احترام با امکانات متعدد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است که مطمئنا همانند سه نسل قبلی این خانواده در مدت زمانی کوتاه به فروشی رویایی دست پیدا خواهد کرد. این مدل نیز البته همچون گذشته با انتقادهای مشخصی روبروست که جدی‌ترین آن‌ها به بدنه پلاستیکی دستگاه و عدم تغییر ساختار کلاسیک گوشی‌های سامسونگ در طی چندین سال گذشته وابسته است؛ هرچند که نقاط قوت فوق‌العاده‌ای نظیر صفحه‌نمایش ۵ اینچی AMOLED، چیپ‌ست پردازشی مدرن و پشتیبانی همه‌جانبه سامسونگ در بخش نرم‌افزاری، این مدل را همچنان در صدر بازار حفظ می‌کند. هفته آخر آوریل ۲۰۱۳ زمان حضور این مدل در بازار در دو رنگ سفید و مشکی است و قیمت آن حوالی ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار خواهد بود که قیمت آن نزدیک به iPhone 5 است.

توجه: این مقاله به صورت اختصاصی برای Writeage.com‏ نوشته شده. درج تمام یا قسمتی از ‏این ‏مطلب، ‏تنها با ذکر نام سایت Writeage.com   و آدرس زیر مجاز است:

http://www.writeage.com/samsung_galaxy_s4_mobile_review.html


برچسب ها : , , , ,

آقا دست شما درد نکنه.

آقا واقعا دمتون گرم سپاس گزارم

ارسال نظر

نام:

ایمیل:

وب سایت:

متن و پیام شما:





افراد آنلاین :