معرفی سیستم عامل اندروید نسخه ۴٫۴ نگاه برتر

نوشته شده در تاریخ 31 دسامبر 2013

واحد خبر patoghu : کمپانی گوگل در روز ۳۱ اکتبر ۲۰۱۳ (۹ آبان ۱۳۹۲) در کنار معرفی اسمارت فون نکسوس ۵ خود که با همکاری کمپانی ال جی ساخته شده، به معرفی نسخه ۴٫۴ سیستم عامل اندروید پرداخت. این بار نیز گوگل به رسم معمول خود نام یک خوردنی خوشمزه را برای اندروید برگزید: کیت کت (KitKat).

گوشی نکسوس ۵ نیز به این سیستم عامل مجهز است و به زودی نه تنها شاهد ارائه اسمارت فون ها و تبلت های جدید مجهز به این سیستم عامل از سوی کمپانی های گوناگون خواهیم بود، بلکه انتظار می رود که بسیاری از گوشی های پیشین این کمپانی ها نیز به کیت کت ارتقاء یابند.

LG Google Nexus 5 - ال جی گوگل نکسوس 5

تصویر بالا: گوشی نکسوس ۵ – نخستین اسمارت فون مجهز به اندروید ۴٫۴

در اینجا به معرفی تعدادی از ویژگی های جدید یا بهبود یافته نسخه ۴٫۴ سیستم عامل اندروید می پردازیم.

Google Android 4.4 KitKat - گوگل اندروید 4.4 کیت کت

نیاز به حافظه کمتر

یکی از اهداف اصلی که گوگل با ارائه نسخه ۴٫۴ اندروید آنرا دنبال می کند امکان اجرای این سیتسم عامل بر روی گستره بسیار وسیع تری از ابزارها است. پیش از این با معرفی نسخه های جدید اندروید بسیاری از گوشی های اندرویدی سطح پائین به هیچ وجه امکان ارتقاء به نسخه جدید را نمی یافتند، چرا که کمبود حافظه امکان اجرای اندروید جدید را بر روی آنها میسر نمی کرد. اما این بار با داستانی متفاوت سر و کار داریم. گوگل کیت کت را به گونه ای توسعه داده که نیاز سیستم عامل به حافظه کاهش یابد. حذف نمودن سرویس های پس زمینه ای غیر ضروری و کاهش دادن مصرف حافظه برای ویژگی هایی که بطور مداوم مورد استفاده کاربر قرار می گیرند برخی از راهکارهای مورد استفاده برای کاهش حافظه مورد نیاز بوده است. علاوه بر این گوگل بهینه سازی مصرف حافظه را در تعدادی از سرویس های خود — نظیر یوتیوب و کروم — نیز به کار برده. همچنین اندروید جدید برای اجتناب از ایجاد قله های مصرف حافظه که ممکن است هنگام اجرای تعداد زیادی از سرویس ها به صورت همزمان رخ دهد، سرویس ها را به صورت سریال در گروه های کوچک اجرا می کند.

Google Android 4.4 KitKat - گوگل اندروید 4.4 کیت کت

گوگل در مورد حافظه نگاه ویژه ای نیز به سازندگان برنامه ها و سخت افزارها داشته است. API های جدیدی برای توسعه دهندگان برنامه ها تدارک دیده شده که می توانند به کمک آنها رفتار برنامه خود را با توجه به شرایط حافظه دستگاه تنظیم کرده و برنامه خود را برای اجرا بر روی دستگاه های مختلف بهینه نمایند. امکانات گوناگونی نیز برای سازندگان سخت افزار فراهم دیده شده تا بتوانند اندروید ۴٫۴ را با کارآیی بالا بر روی دستگاه های خود اجرا نمایند.

اندروید ۴٫۴ قادر است بر روی سیستم هایی که تنها ۵۱۲ مگابایت حافظه RAM دارند به گونه ای مناسب اجرا شود. با توجه به آنکه RAM هنوز هم از اجزای گران قیمت سخت افزاری محسوب می شود، نیاز اندروید به حافظه کم به معنای گسترش دامنه آن به بسیاری از دستگاه های ارزان قیمت است و طبق گفته گوگل این کمپانی با عرضه اندروید ۴٫۴، یک میلیارد کاربر بعدی اسمارت فون ها در جهان را نشانه گرفته است.

آغاز ساده جستجوی صوتی

بدون لمس صفحه نمایش نیز کاربر می تواند با دستگاه مجهز به کیت کت کار کند. کاربر اگر در صفحه اصلی (فعلاً در نکسوس ۵) یا در Google Now است کافیست بگوید “OK Google” تا بتواند به جستجوی صوتی، ارسال پیام متنی، مسیریابی، اجرای موسیقی یا … بپردازد.

Google Android 4.4 KitKat - گوگل اندروید 4.4 کیت کت

نمایش تمام صفحه

گوگل مد نمایش همه جانبه (immersive mode) با به عبارتی نمایش به صورت تمام صفحه (Full Screen) را به اندروید ۴٫۴ اضافه نموده. در این مد، برنامه قادر خواهد بود تا تمامی پیکسل های صفحه را برای نمایش محتوا و پاسخ به لمس کاربر در اختیار خود بگیرد. در مد تمام صفحه تمامی اجزای سیستمی واسط کاربر — نظیر نوار وضعیت (Stats Bar) و نوار ناوبری (Navigation Bar) — مخفی شده و حتی با تعامل کاربر با برنامه نیز از حالت مخفی خارج نمی شود. چنین نحوه نمایشی برای مواردی نظیر مشاهده تصاویر و ویدیوها، استفاده از نقشه، خواندن کتاب و بازی نمودن می تواند بسیار جذاب باشد.

با swipe نمودن بر روی لبه بالا یا پائین صفحه نمایش می توان Status Bar و Navigation Bar را نمایان نمود. برای بازگشت مجدد به وضعیت تمام صفحه نیز کافیست صفحه نمایش را خارج از محدوده نوارها لمس نمائیم. مدتی مکث نمودن هم به طور خودکار موجب مخفی شدن نوارهای سیستمی می شود.

Google Android 4.4 KitKat - گوگل اندروید 4.4 کیت کت

مالتی تسکینگ سریعتر

کارآیی و سرعت اندروید ۴٫۴ نسبت به تمامی نسخه های پیشین افزایش یافته و حافظه نیز به صورت بهینه تری در این نسخه مورد استفاده قرار گرفته. همچنین صفحه نمایش لمسی بهبود یافته است و سریع تر و دقیقتر با کاربر تعامل می کند. با افزایش سرعت و بهبود مالتی تسکینگ امکان انجام چند کار به صورت همزمان به خوبی وجود خواهد داشت. به عنوان مثال گوش دادن به موسیقی همزمان با مرور وب یا انجام بازی به راحتی و بدون ایجاد وقفه امکان پذیر است.

Google Android 4.4 KitKat - گوگل اندروید 4.4 کیت کت

Phone App جدید

Phone App جدید برقراری تماس را آسان تر از گذشته میسر می سازد. این برنامه فهرست کانتکت ها را به صورت خودکار بر اساس تماس های گرفته شده توسط کاربر اولویت بندی کرده و امکان جستجو در میان فهرست تماس، مکان های نزدیک و اکانت های گوگل را به سادگی برای کاربر فراهم می آورد.

Google Android 4.4 KitKat - گوگل اندروید 4.4 کیت کت

Hangouts App جدید

این برنامه تمامی SMS ها و MMS های کاربر را در کنار تماس های ویدیویی و ارتباطاات دیگر در یک جا گرد می آورد و بدین ترتیب کاربر کمتر باید نگران از دست دادن پیام های خود — فارغ از نحوه ارسال پیام توسط دوستان — باشد. امکان به اشتراک گذاری مکان و ارسال تصاویر GIF متحرک نیز در برنامه Hangouts جدید برای کاربر فراهم شده است.

Google Android 4.4 KitKat - گوگل اندروید 4.4 کیت کت

Caller ID هوشمندتر

اگر کاربر تماسی را دریافت نماید که شماره آن در میان فهرست تماس هایش وجود نداشته باشد، گوشی در میان بنگاه های تجاری که در فهرست محلی در Google Maps قرار دارند جستجو می کند تا شاید اطلاعات بیشتری از فرد تماس گیرنده در اختیار کاربر قرار دهد.

Google Android 4.4 KitKat - گوگل اندروید 4.4 کیت کت

بهره گیری از Emoji ها

صفحه کلید کیت کت به شکلک های Emoji مجهز شده تا راه ساده ای برای بیان کردن منظور و احساسات در کنار استفاده از کلمات در اختیار کاربر قرار گیرد.

Google Android 4.4 KitKat - گوگل اندروید 4.4 کیت کت

پشتیبانی بهتر از چاپ

کاربر کیت کت قادر خواهد بود تا تصاویر، صفحات وب و انواع داکیومنت ها را از روی اسمارت فون یا تبلت خود برای پرینت به چاپگر ارسال نماید. امکان پرینت گرفتن با استفاده از تمامی چاپگرهای متصل به Google Cloud Print، چاپگرهای ePrint اچ پی و دیگر چاپگرهایی که برنامه آنها در فروشگاه Google Play قرار دارد وجود خواهد داشت.

Google Android 4.4 KitKat - گوگل اندروید 4.4 کیت کت

کاربر در برنامه هایی که امکان پرینت را دارند می تواند فهرستی از چاپگرهای در دسترس را مشاهده نموده و اندازه صفحه و مجموعه صفحاتی را که قرار است چاپ شوند مشخص کند.

Google Android 4.4 KitKat - گوگل اندروید 4.4 کیت کت

Quickoffice جدید

کاربران می توانند با استفاده از Quickoffice که از طراحی جدیدی بهره می برد به خلق و ویرایش داکیومنت ها، صفحات گسترده و پرزنتیشن ها بر روی گوشی موبایل یا تبلت خود بپردازند.

Google Android 4.4 KitKat - گوگل اندروید 4.4 کیت کت

باز نمودن و دخیره فایل ها بر روی سرویس های ابری

کاربر کیت کت می تواند بطور مستقیم از داخل برنامه هایی نظیر Quickoffice فایل های موجود در Google Drive یا دیگر سرویس های ذخیره سازی ابری فایل را باز کرده و یا فایل خود را بر روی فضای ابری ذخیره نماید. همچنین با دسترسی سریع به فایل هایی که به تازگی مورد استفاده قرار گرفته اند کار برای کاربر ساده تر خواهد شد.

Google Android 4.4 KitKat - گوگل اندروید 4.4 کیت کت

صفحه قفل جدید

در صفحه قفل (Lock Screen) نسخه ۴٫۴ اندروید میانبری برای برنامه دوربین قرار گرفته و علاوه بر آن وقتی دستگاه در حالت قفل است کاربر می تواند به گوش دادن به موسیقی یا مشاهده فیلم ادامه داده و کنترل کاملی بر پخش یا متوقف نمودن موسیقی و فیلم داشته باشد. همچنین با فشردن و نگاه داشتن کلید های Play و Pause می توان با انتخاب نقطه ای دلخواه از موسیقی یا فیلم به آن نقطه پرش نمود.

Google Android 4.4 KitKat - گوگل اندروید 4.4 کیت کت

پشتیبانی از Chromecast

کاربر اندروید ۴٫۴ می تواند با استفاده از دستگاه اندرویدی و Chromecast به تماشای فیلم های یوتیوب، Hulu Plus و Netflix و مشاهده Google Play بر روی HDTV خود بپردازد.

Chrome Web View

در اندروید ۴٫۴ برنامه هایی که نیاز به نمایش محتوای وب دارند می توانند از از Chrome برای رندر نمودن سریع و دقیق اجزای وب در داخل برنامه خود استفاده کنند.

پشتیبانی از Closed Captioning

اندروید ۴٫۴ از Closed Captioning پشتیبانی کرده و تنظیمات آنرا در سطح سیستم فراهم می آورد. کاربران می توانند نمایش یا عدم نمایش Caption برای ویدیوها را همراه با زبان و اندازه و استایل متن را در این تنظیمات مشخص نمایند.

Google Android 4.4 KitKat - گوگل اندروید 4.4 کیت کت

برخی تغییرات دیگر

از تغییرات دیگر در نسخه ۴٫۴ اندروید می توان به بهبود برنامه ایمیل، بهبود برنامه دانلود کننده App ها، ساده تر شدن عمل تغییر صفحه خانگی، ارائه معماری جدید و باز برای پرداخت های NFC و پشتیبانی از برنامه های مربوط به کنترل ریموت تلویزیون و دستگاه های دیگر بر روی گوشی های هوشمند و تبلت های مجهز به Infrared Blaster اشاره نمود.


برچسب ها : , , ,

ارسال نظر

نام:

ایمیل:

وب سایت:

متن و پیام شما:





افراد آنلاین :