معرفی آیفون آی او اس ۷ با بزرگترین تغییرات جدید

نوشته شده در تاریخ 7 ژانویه 2014

واحد خبر patoghu : کمپانی اپل در روز ۱۰ ژوئن ۲۰۱۳ (۲۰ خرداد ۱۳۹۲) در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان ۲۰۱۳ (۲۰۱۳ WWDC) که در شهر زیبای سانفرانسیسکو کالیفرنیا برگزار گردید از تعدادی از محصولات جدید و نسخه های جدیدی از محصولات پیشین خود رونمایی نمود.

یکی از این محصولات نسخه ۷ سیستم عامل آی او اس (iOS 7) بود که در کنار محصولاتی نظیر MacBook Air های جدید، سرویس جدید موسیقی iTunes Radio و Mac Pro جدید در نمایش دو ساعته اپل سهم قابل ملاحظه ای را به خود اختصاص داد.

البته در مراسم یاد شده خبری از ساعت هوشمند و تلویزیون اپل نبود و همانطور که انتظار می رفت آیفون یا آی پد جدیدی هم معرفی نشد. شاید اکنون که اپل با رکود بازار بورس خود و افزایش رقابت از سوی سامسونگ و گوگل مواجه است و کمابیش صحبت هایی در مورد بی رمق شدن این کمپانی در دوران پس از استیو جابز به گوش می رسد، عرضه محصولی انقلابی تر می توانست جو بازار را به نفع اپل تغییر دهد.

iOS 7 - آی او اس 7

هرچند iOS 7 را نمی توان آن محصول انقلابی نامید، اما نشان دهنده یک دگردیسی نسبتاً بزرگ در بخش نرم افزاری گوشی های هوشمند، تبلت ها و پخش کننده های موسیقی اپل است. تیم کوک — مدیر عامل اپل — در توصیف این سیستم عامل آنرا «بزرگترین تغییر در آی او اس از زمان معرفی آیفون» دانست و به نظر می رسد اوضاع تحت هدایت Jony Ive در حال تغییر است.

نسخه جدید سیستم عامل آی او اس با گوشی های هوشمند آیفون (نسخه ۴ به بعد)، تبلت های آی پد (نسخه ۲ به بعد و آی پد مینی) و پخش کننده های موسیقی آی پاد تاچ سازگار خواهد بود.

iOS 7 - آی او اس 7

iOS 7 که نخستین نسخه ای از آی او اس است که تحت مدیریت Jony Ive ارائه می شود از تایپوگرافی جدید، آیکون های بازطراحی شده و مجموعه رنگ های جدید بهره می گیرد. آقای Ive در ویدیویی که مربوط به معرفی iOS 7 است چنین اظهار داشته :

«به نظر من زیبایی ژرف و ماندگاری در سادگی، وضوح و کارآیی وجود دارد. سادگی واقعی چیزی فراتر از درهم و برهم نبودن و بی زیوری است.»

iOS 7 - آی او اس 7

با چنین نگرشی، Jony Ive گام در راه ساده سازی عمقی سیستم عامل آی او اس گذاشته و به وضوح می توان رد پای این طرز فکر را در جای جای سیستم عامل و برنامه های ارائه شده توسط اپل بر روی آن دید. تقریباً تمامی برنامه های شاخص سیستم عامل رنگ و بوی مدرنتر و ساده تری نسبت به برنامه های مشابه iOS 6 یافته. وجود انیمیشنی ظریف در پس زمینه برنامه آب و هوا و سیاه و سفید شدن برنامه تقویم تنها نمونه هایی از این تغییرات است. به قول Creig Federighi — نائب رئیس مهندسی نرم افزار اپل — دیگر خبری از پس زمینه نمدگونه سبز رنگ در مرکز بازی نیست و اکنون بر خلاف نسخه هایی که تحت نظارت مستقیم استیو جابز فقید طراحی شده بود، کمتر شاهد شبیه سازی اجسام فیزیکی واقعی — نظیر چرم دوردوزی شده — در محیط آی او اس خواهیم بود.

یکی از ویژگی های شاخص iOS 7 بهره گیری از واسط کاربر چند لایه در کنار استفاده از مفهوم Parallax (اختلاف منظر) است که می تواند حس عمق را به کاربر القا کند. با تغییر زاویه گوشی و در نتیجه تغییر منظر، لایه زیرین تغییر می یابد، به گونه ای که گویا واقعاً در عمق بیشتری قرار گرفته. استفاده از لایه های نیمه شفاف به کاربر کمک می کند تا با مشاهده تقریبی لایه زیرین، بداند در کجا قرار گرفته و به عبارتی و در نرم افزار گم نشود.

iOS 7 - آی او اس 7

البته تغییرات محدود به طراحی نمی شوند. آقای Federighi ویژگی های جدید iOS 7 را نیز به حاضرین در مراسم WWDC 2013 نشان داد. مرکز کنترل (Control Center) که کاربران می توانند آنرا از پائین صفحه به بالا کشیده و ابزارهایی را برای کنترل سیستم مشاهده نمایند نمونه ای از این تغییرات است. اضافه شدن AirDrop به آی او اس — که می توان آنرا راه یافتن نرم افزار اشتراک فایل اپل به حوزه موبایل دانست — و برنامه عکس ها (Photos) — که به ویژگی هایی نظیر فیلترهای اینستاگرام و آلبوم هایی که بر اساس سال یا موقعیت ساخته می شوند مجهز شده است — تعداد دیگری از تغییرات iOS 7 است.

iOS 7 - آی او اس 7

از تغییرات نسبتاً اساسی می توان به بهبود و گسترش دستیار صوتی Siri و هوشمندی بیشتر عملیات چند وظیفه ای (multitasking) اشاره نمود.

آنچه مسلم است اینست که iOS 7 گام نخست در مسیری جدید به رهبری Jony Ive است و هرچند ممکن است انتظارات برخی از طرفداران اپل را برآورده نکند — کما اینکه در کنار تمجیدها، معرفی آن با برخی انتقادات هم همراه بوده — اما می توان امیدوار بود که کاستی های آن در نسخه های بعدی حل شده و کاربران قدیمی آی او اس با گذشت زمان به آن بیشتر خو گرفته و پس مدتی استفاده از این نسخه به سادگی و بی آلایشی آن خو بگیرند.

iOS 7 - آی او اس 7

بنا به گفته اپل iOS 7 در پائیز عرضه خواهد شد، هرچند نسخه بتای آن از روز معرفی این سیستم عامل در اختیار برخی از توسعه دهندگان و برنامه نویسان قرار گرفته.


برچسب ها : , , , , , ,
افشين م در ساعت 12:42 ب.ظ - گفته است:

زیباوشیک

Abdul naser"hkemi در ساعت 11:02 ق.ظ - گفته است:

درین روزها کمپنی اپل دست به اکتشافات جدید زده که واقعاً قابل قدر میباشد ودر رزنده گی روزه مره انسان ها سهولیت های بی شماری را به بارآورده است تشکر از کمپنی مبایل فون اپل

ارسال نظر

نام:

ایمیل:

وب سایت:

متن و پیام شما:





افراد آنلاین :