اپل آیفون ۵ اس مجهز به حسگر اثر انگشت و پردازنده ۶۴ بیتی

نوشته شده در تاریخ 11 ژانویه 2014

واحد خبر patoghu : مقر اصلی کمپانی اپل در کوپرتینو کالیفرنیا روز سه شنبه ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۳ (۱۹ شهریور ۱۳۹۲) محل رونمایی از دو محصول جدید بود: آیفون ۵s و آیفون ۵c. این برای اولین بار بود که اپل دو نسخه متفاوت از اسمارت فون پرطرفدار خود را یکجا معرفی می نمود.

نسخه قدرتمندتر و گران تر که از ویژگی های برتری برخوردار است و رده های بالای بازار را نشانه رفته آیفون ۵s نام دارد که در این مطلب به معرفی آن می پردازیم (برای مقایسه مشخصات ئدو اسمارت فون جدید اپل و آیفون ۵ در قالب یک جدول به اینجا مراجعه نمائید.)

اپل شعار Forward thinking یا به عبارتی تفکر رو به جلو و آینده نگر را برای آیفون ۵s برگزیده و طبق گفته Jony Ive — نائب رئیس طراحی اپل — این کمپانی در ساخت تمامی قطعات و تمامی مراحل تولید نهایت سعی خود را نموده تا تجربه کاربری بهتر و مفیدتری را با عرضه آیفون ۵s برای مشتریان به ارمغان آورد.

Apple iPhone 5s - اپل آیفون 5 اس

هرچند از نظر ویژگی های سخت افزاری، این آیفون ۵C است که شباهت بسیاری با آیفون ۵ دارد، اما از نظر ظاهری آیفون ۵s دنباله روی آیفون ۵ محسوب می شود. اگر رنگ را ملاک قرار ندهیم، بدنه آلومینیمی، لبه های برش خورده و در کل طراحی بیرونی آیفون ۵s حرف تازه چندانی در مقابل نسخه پیشین ندارد و هنوز هم ضخامتی برابر ۷٫۶ میلی متر، طول و عرضی برابر ۱۲۳٫۸×۵۸٫۶ میلی متر و وزنی برابر ۱۱۲ گرم دارد که البته دارا بودن وزن و ابعاد یکسان با وجود ویژگی های برتر یک موفقیت برای این گوشی محسوب می شود.

Apple iPhone 5s - اپل آیفون 5 اس

اما با نگاهی دقیقتر می توان به تفاوت ظاهری کلید Home (که اکنون حلقه ای در دور آن به چشم می خورد)، دوربین و فلش آیفون ۵s پی برد. سخت افزار داخلی — به ویژه بخش پردازشی — نیز دستخوش تغییرات مهمی شده است.

اپل باز هم صفحه نمایش ۴ اینچی Retina را با رزولوشن ۱۱۳۶×۶۴۰ پیکسل که تراکم پیکسلی ۳۲۶ پیکسل بر اینچ را به دست می دهد برای آیفون ۵s انتخاب کرده و حداقل تاکنون ترجیح داده تا به جرگه تولید کنندگان گوشی های غول پیکر نپیوندد.

همانگونه که بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان از قبل حدس می زدند یکی از تفاوت های عمده آیفون ۵s نسبت به نسل پیشین مجهز بودن این اسمارت فون به کلید Home با قابلیت تشخیص اثر انگشت است. اپل نام Touch ID را برای سنسور تشخیص دهنده اثر انگشت که در آیفون ۵s به کار گرفته شده برگزیده. این سنسور با تشخیص دادن اثر انگشت می تواند کاربر را از وارد نمودن کلمه عبور بی نیاز کرده و امنیت دستگاه را افزایش دهد.

Apple iPhone 5s - اپل آیفون 5 اس

بدین ترتیب سرعت دسترسی امن به دستگاه بالاتر می رود. با قرار دادن انگشت بر روی کلید Home به راحتی می توان گوشی را از حالت قفل خارج کرد. اثر انگشت حتی می تواند برای خرید های آنلاین برنامه ها، کتاب ها، موسیقی و فیلم به جای کلمه عبور مورد استفاده قرار گیرد. از دیگر ویژگی های سنسور Touch ID امکان تشخیص ۳۶۰ درجه اثر انگشت (مستقل از زاویه قرار گیردی انگشت بر روی سنسور) است و بنابراین نیازی به نگرانی در مورد کارکرد آن هنگام در دست گرفتن گوشی به صورت افقی، عمودی و یا زاویه دار وجود ندارد. همچنین امکان معرفی چند اثر انگشت (برای انگشت های مختلف یک نفر یا چند نفر) وجود دارد.

Apple iPhone 5s - اپل آیفون 5 اس

دغدغه ای که ممکن است در مورد سنسورهای اثر انگشت وجود داشته باشد نگرانی در مورد ذخیره سازی اطلاعات دریافتی بر روی دستگاه یا ارسال این اطلاعات به شبکه و فضای ابری (Cloud) است. اپل برای حفظ هرچه بیشتر امنیت و رعایت حریم خصوصی افراد اطمینان داده که این اطلاعات به صورت ابری و یا نرم افزاری ذخیره نشده و فرم رمزگذاری شده آن تنها بر روی چیپ A7 در داخل گوشی ذخیره می شود.

تنها کاری که در مورد حسگر اثر انگشت ممکن است قدری خسته کننده به نظر برسد تنظیم آن برای اولین بار است که البته اپل تا حد امکان این فرایند را ساده ساخته است. با توجه به آنکه سرانگشتان ما سه بعدی است، گوشی در زمان ستاپ نمودن Touch ID از کاربر می خواهد که انگشتانش را چندین بار و از زوایای گوناگون بر روی حسگر قرار دهد. البته تمامی این مراحل را شاید بتوان در مدتی در حدود یک دقیقه به اتمام رساند.

اپل از چیپ جدید خود با نام A7 در آیفون ۵s استفاده کرده که بیش از یک میلیارد ترانزیستور — یعنی دو برابر ترانزیستورهای چیپ A6 — را در مساحتی ۱۰۲ میلی متر مربعی که هم اندازه نسخه پیشین است در خود جای داده. با توجه به آنکه طراحی این چیپ را خود اپل به انجام رسانده، به خوبی آنرا با نیازهای دستگاه هایش منطبق نموده است. بر اساس گفته اپل پردازنده چیپ A7 سرعتی “تا ۲ برابر” سرعت پردازنده چیپ A6 — که در آیفون ۵ و آیفون ۵c به کار گرفته شده — دارد (به کلمه “تا” یا “up to” در این جمله دقت کنید. سرعتی “تا ۲ برابر” داشتن لزوماً به معنای آنکه همیشه سرعت دو برابر است نیست.)

نموداری که Phil Schiller در مراسم معرفی محصولات جدید اپل نشان داد حاکی از ۴۰ برابر شدن سرعت واحد پردازشی آیفون ۵s نسبت به نسل اول آیفون است.

Apple iPhone 5s - اپل آیفون 5 اس

همچنین طبق گفته اپل این پردازنده نخستین چیپ پردازشی ۶۴ بیتی مبتنی بر معماری ARM در محصولات الکترونیکی مصرفی است و آیفون ۵s نیز نخستین اسمارت فون ۶۴ بیتی جهان محسوب می شود. البته امکان اجرای تمامی برنامه های ۳۲ بیتی قبلی نیز بر روی آیفون ۴s وجود دارد.

Apple iPhone 5s - اپل آیفون 5 اس

A7 از OpenGL ES 3.0 پشتیبانی می کند که امکان ایجاد افکت های گرافیکی با کیفیت و جزئیات بالا — نظیر بازتاب نور خورشید بر روی آب، سایه ها و بافت های دقیق و … — را میسر می سازد و بدین ترتیب گیم های با کیفیت بالاتری را بر روی آیفون ۵s شاهد خواهیم بود.

اپل واحد پردازش گرافیکی (GPU) جدیدی را در چیپ A7 تعبیه کرده که سرعتی “تا ۲ برابر” مدل قبلی را هنگام فوکوس خود کار دارد و دریافت تصویر نیز توسط این GPU سریعتر انجام می شود. همچنین فریم ریت بالاتری را می توان توسط این واحد پردازشی تجربه نمود. بنا به گفته Phil Schiller سرعت عملیات گرافیکی آیفون ۵s نسبت به نسل اول آیفون ۵۶ برابر شده است.

Apple iPhone 5s - اپل آیفون 5 اس

با تمام این اوصاف به دلیل آنکه در طراحی چیپ A7 به بهینه سازی مصرف توان توجه ویژه ای شده طول عمر باطری گوشی آیفون ۵s کوتاه نشده است. با یک بار شارژ کامل باطری تا ۱۰ ساعت مکالمه بر روی شبکه ۳G و یا ۱۰ ساعت مشاهده ویدیو و یا ۴۰ ساعت گوش دادن به موسیقی امکانپذیر است. زمان استند بای نیز تا ۲۵۰ ساعت خواهد بود.

برگ برنده پردازشی دیگری که در گوشی آیفون ۵s مورد استفاده قرار گرفته کمک پردازنده جدید اپل با نام M7 است. این کمک پردازنده داده های حرکتی را از شتاب سنج، ژیروسکوپ و قطب نما دریافت کرده و بدون وابستگی به چیپ A7 و درگیر نمودن پردازنده اصلی می تواند با مصرف توان بسیار پائین آنها را اختیار برنامه هایی نظیر برنامه های ورزشی و تناسب اندام قرار دهد. اپل نیز API های جدید مربوط به حرکت را در iOS 7 تعبیه کرده تا برنامه نویسان بتوانند از آن استفاده نمایند. بدین ترتیب از این پس شاهد دقت و امکانات بیشتر در برنامه های ورزشی و تناسب اندام و دیگر برنامه های مشابه خواهیم بود.

Apple iPhone 5s - اپل آیفون 5 اس

تصویر بالا: برنامه تولید شده توسط کمپانی Nike که می تواند مدت زمان فعالیت در طول روز را با استفاده از کمک پردازنده M7 اندازه گیری می کند

دوربین آیفون ۵s و امکانات تصویر برداری آن نیز از جمله مواردی است که بهبود زیادی را نسبت به آیفون ۵ شاهد بوده.

دوربین آیفون ۵s که با نام iSight شناخته می شود همانند آیفون ۵ از رزولوشن ۸ مگاپیکسل استفاده می کند و به نظر می رسد اپل در شرایطی که رقبای آن گوشی هایی نظیر لومیا ۱۰۲۰ با دوربین ۴۱ مگاپیکسلی، اکسپریا Z1 با دوربین ۲۰٫۷ مگاپیکسلی، گلکسی S4 با دوربین ۱۳ مگاپیکسلی را تولید می کنند نخواسته وارد نبرد مگاپیکسل ها شود.

Apple iPhone 5s - اپل آیفون 5 اس

البته عدم افزایش رزولوشن دوربین iSight به معنای عدم بهبود آن نیست. اندازه سنسور دوربین آیفون ۵s در مقایسه با آیفون ۵ به میزان ۱۵ درصد افزایش یافته و از پیکسل های بزرگتری با اندازه ۱٫۵ میکرون بهره می گیرد. همچنین در این دوربین از لنز f/2.2 استفاده شده است. نتیجه تمامی موارد یاد شده این است که دوربین آیفون ۵s قابلیت جذب نور بیشتری را نسبت به آیفون ۵ و بسیاری از اسمارت فون ها خواهد داشت که به ویژه در صحنه های تاریک می تواند بسیار مؤثر باشد.

یکی از نوآوری های اپل برای دوربین آیفون ۵s که به گفته این کمپانی نه تنها در میان اسمارت فون ها منحصر به فرد است، بلکه در دوربین ها نیز تاکنون به کار گرفته نشده استفاده از دو فلش LED — یکی به رنگ سفید و دیگری به رنگ کهربایی — است که از دمای رنگی متفاوتی برخوردارند. الگوریتم های هوشمند نرم افزاری می توانند با دریافت وضعیت نوری محیط شدت و دمای رنگی فلش را با ترکیب شدت های متفاوت دو فلش LED به گونه ای تنظیم کنند که نوری متناسب با نور محیط به سوژه داده شود. با استفاده از این راهکار فلش آیفون ۵s قادر به تولید بیش از ۱,۰۰۰ ترکیب مختلف نوری برای عکاسی است و کیفیت نوری عکس های گرفته شده بهبود قابل ملاحظه ای پیدا خواهد کرد.

Apple iPhone 5s - اپل آیفون 5 اس

از دیگر قابلیت های دوربین آیفون ۵s می توان به تثبیت خودکار تصویر برای کاهش نویز حاصل از لرزش دست یا حرکت است. همچنین با استفاده از مد Continuous burst mode گوشی قادر است تا با برداشتن ۱۰ عکس در ثانیه و آنالیز بلادرنگ عکس ها بهترین یا مجموعه ای از بهترین عکس ها را به شما پیشنهاد می دهد.

هنگام عکاسی پانوراما دوربین آیفون ۵s قادر به دریافت ۳۰ فریم عکس در ثانیه است که ۵۰ درصد افزایش سرعت را نسبت به دوربین آیفون ۵ نشان می دهد. همچنین هنگام حرکت و چرخش دوربین برای دریافت تصاویر، exposure به طور خودکار و پویا تغییر می کند تا نورگیری مناسبی را برای تمامی بخش های پانوراما — منجمله نواحی سایه دار و پرنور — ایجاد کند.

دوربین آیفون ۵s امکان فیلمبرداری ۱۰۸۰p با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه و فیلمبرداری ۷۲۰p به صورت Slow Motion با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه را فراهم می آورد. امکان زوم لایو تا ۳ برابر در هنگام فیلمبرداری نیز از دیگر این دوربین است.

آیفون ۵s به سیستم عامل iOS 7 مجهز است و می تواند از ویژگی های جدید و بهبود یافته این سیستم عامل بهره گیرد.

آیفون ۵s در سه رنگ بندی “سفید/نقره ای”، “مشکی/ذغالی” و “طلایی/سفید” که اپل به اختصار آنها را Space Gray ،Silver و Gold می نامد به بازار عرضه خواهد شد و طرفداران رنگ مشکی ساده فعلاً باید به همان مدل Space Gray که در بالا و پائین و روی گوشی  بخش های مشکی رنگ دارد بسنده کنند. در مدل Silver از رنگبندی مشابه با مدل Silver آیفون ۵ استفاده شده است. اما عرضه مدل Gold از سوی اپل یک حرکت جدید محسوب می شود و اپل از رنگ طلایی ملایمی که آزار دهنده نیست در این مدل استفاده کرده است. بخش های بالایی و پائینی گوشی Gold نیز به رنگ سفید است تا به زیبایی و هارمونی گوشی بیفزاید.

Apple iPhone 5s - اپل آیفون 5 اس

 

اپل کاورهایی را نیز برای آیفون ۵s طراحی کرده که در ۵ رنگ با جنس چرمی و یک رنگ قرمز، هر یک به قیمت ۳۹ دلار عرضه خواهند شد.

Apple iPhone 5s - اپل آیفون 5 اس

این کاورها به خوبی بر روی بدنه آیفون قرار می گیرند و با پوشش دادن پشت و کناره ها و نیز با ایجاد لبه ای در جلوی آیفون آنرا از صدمات محافظت می کنند.

Apple iPhone 5s - اپل آیفون 5 اس

در روز ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور ۱۳۹۲) پیش فروش آیفون ۵c آغاز می شود اما ظاهراً آیفون ۵s پیش فروشی نخواهد شد. یک هفته پس از آن در روز ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریور ۱۳۹۲) فروش هر دو مدل در کشورهای آمریکا، استرالیا، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، ژاپن، سنگاپور و انگلستان آغاز می شود. این نخستین باریست که کشور چین در فهرست نخستین کشورهایی که آیفون در آنها عرضه می شود قرار می گیرد. اپل قصد دارد تا پایان سال ۲۰۱۳ گوشی های جدید خود را در بیش از ۱۰۰ کشور و از طریق بیش از ۲۷۰ اپراتور عرضه کند.

Apple iPhone 5s - اپل آیفون 5 اس

با عرضه آیفون۵c و آیفون ۵s اپل به عرضه آیفون ۵ خاتمه می دهد اما همچنان نسخه ۸ گیگابایتی آیفون ۴s را به فروش خواهد رساند. قیمت این گوشی ها با شرط عقد قرارداد دو ساله با اپراتورهای طرف قرارداد اپل در آمریکا (نسخه لاک شده) و قیمت این گوشی ها بدون نیاز به عقد قرارداد با اپراتور (نسخه آنلاک شده) مطابق جدول زیر است. بدین ترتیب اپل قیمت آیفون ۵s را معادل با قیمت قبلی آیفون ۵ قرار داده و قیمت آیفون ۵c به میزان ۱۰۰ دلار کمتر از آیفون ۵s با ظرفیت حافظه مشابه است.


برچسب ها : , ,

ارسال نظر

نام:

ایمیل:

وب سایت:

متن و پیام شما: