بررسی تخصصی گوشی سونی اکسپریا اس پی

نوشته شده در تاریخ 13 ژانویه 2014

 شرکت خوش‌فکر سونی در شرایطی که اکثر برندهای بزرگ حداکثر توان خود را روی ارائه پیشرفته‌ترین گوشی‌ها قرار داده‌اند رده میانه را بعنوان تمرکز اصلی این شرکت برگزیده است. در لیست تولیدات این برند با اینکه هنوز محصولات بزرگی مثل TX و Z به چشم می‌خورند اما به مدل‌های خوش‌قیمت بسیاری نیز می‌توان اشاره کرد. یکی از این مدل‌های جدید که هنوز بصورت رسمی به بازارهای جهانی و داخلی ارائه نشده مدلی به نام SP است که همراه L در نخستین روزهای ماه آوریل معرفی شدند. XPERIA SP با اینکه در مقایسه با XPERIA L نمونه بسیار پیشرفته‌تری به حساب می‌آید اما همچنان با مشخصات میانی خود رده Mid-range را ترک نکرده است. مشخصات این مدل در برخی قسمت‌ها مثل صفحه‌نمایش، پردازنده و حافظه RAM علیرغم کیفیت بالا بازهم فاصله مشهودی با برترین‌های این رده داشته و از همین رو باید آن را مدلی متوسط نامید.

رویه‌ سونی در ارائه طیف وسیعی از مدل‌های متوسط با قیمت‌های مناسب را باید بخشی از سیاست متحول شده این برند تلقی کرد. این سیاست جدید شباهت نزدیکی به روند موفقیت گوشی‌های ساده نوکیا دارد که با حداقل امکانات و البته حداقل قیمت، فروش پایین این برند در اسمارت‌فون‌ها را بخوبی جبران کرده‌اند. در همین راستا با نگاهی گذرا به کلاس اندرویدفون‌های ارزان‌قیمت تنها به برخی نمونه‌های بسیار ساده از سامسونگ و ال‌جی می‌توان اشاره کرد که در یک مورد یعنی کیفیت ساخت بدنه اعتبار چندانی را کسب نمی‌کنند. سونی اما با بررسی این نقطه ضعف در حال پر کردن حفره بزرگی در بازار گوشی‌های اندرویدی است که در صورت کم‌‌کاری رقبا در یک سال آینده سهم فروش این برند خوش‌نام را بشدت افزایش خواهد داد.

Sony XPERIA SP - سونی اکسپریا اس پی

یک عامل موفقیت سونی در این میان اعتبار جهانی این شرکت است که در ترکیب با سرمایه‌گذاری وسیع جایی برای شکست آن باقی نمی‌‌گذارد. شبکه توزیع بسیار گسترده محصولات سونی در سرتاسر دنیا نیز از جمله نکاتی است که نشان آن را تنها در برندهایی نظیر سامسونگ و ال‌جی می‌توان یافت و دیگر گوشی‌سازها به هیچ عنوان توانایی رقابت در این رده را نیز نخواهند داشت. با جمع‌بندی این موارد و بررسی محصولات مشابه، در صورت تعیین قیمت مناسب آینده درخشانی پیش روی محصولاتی همچون SP و L در رقابت با اندک نمونه‌های مشابه این دسته خواهد بود.

جعبه و محتویات آن

XPERIA SP همچون اغلب تولیدات متوسط و پیشرفته سونی با جعبه‌ نازک و نحیفی ارائه خواهد شد. در این باکس کوچک بجز خود دستگاه، هدست، شارژر و کابل USB نکته دیگری دیده نمی‌شود. این رویه سونی البته در دیگر شرکت‌ها نیز تا حدود زیادی تکرار شده و برخی حتی از قرار دادن هدست سیمی معمولی در این مجموعه نیز می‌پرهیزند.

Sony XPERIA SP - سونی اکسپریا اس پی

Sony XPERIA SP - سونی اکسپریا اس پی

طراحی ظاهری

با در دست گرفتن SP بخوبی حس یک محصول Premium در ذهن متبادر می‌شود. قاب پیرامونی دستگاه مطابق گفته سونی از جنس آلومینیم است و در نمونه ای که ما در اختیار داشتیم به نظر می رسد که روکشی پلاستیکی بر روی آن کشیده شده. بدنه ساختاری محکم و نسبتاً یک دست دارد و بدون در نظر گرفتن صفحه‌نمایش از جنس مات و نسبتا نرمی ساخته شده که نه‌تنها بهتر در دست قرار می‌گیرد، بلکه در برابر اثر انگشت و آلودگی نیز مقاوم خواهد بود. البته ممکن است نمونه ما با محصول نهایی قدری متفاوت باشد.

شکل ظاهری SP ترکیبی از دو مدل قبلی XPERIA S و XPERIA Z به نظر می‌رسد. نکات اصلی طراحی این مدل به زاویه‌های تند در کناره‌ها، حذف نوار ‌‌کلید از زیر صفحه‌نمایش و نوار شفاف بخش پائینی تعلق دارد که بخصوص دو تای آخر پیش از این درکنار هم در مدل دیگری تکرار نشده است.

در کل به لحاظ طراحی، امتیاز SP برای یک گوشی سطح میانی کاملا مثبت ارزیابی می‌شود.

ابعاد و وزن

طول، عرض و ارتفاع SP به ترتیب ۱۳۰٫۶‌ میلیمتر، ۶۷٫۱ و بلاخره ۱۰ میلیمتر است که جالب‌ترین نکته در میان این ابعاد مطمئنا ارتفاع کم این مدل خواهد بود. برای روشن شدن این موضوع کافی ست به ارتفاع مدل‌هایی مثل XPERIA TX یا Huawei Ascend G600 اشاره کنیم که علیرغم صفحه‌نمایش‌های کوچک‌تر، از ۰٫۴ تا ۳٫۳ ‌میلیمتر ارتفاع بیشتری دارند. علت اصلی این کاهش ارتفاع بیش از همه چیز به حذف نوار ‌کلید از زیر صفحه‌نمایش وابسته است. SP از لحاظ عرض نیز موفق عمل کرده و استفاده از آن حتی برای افراد با دست‌های کوچک نیز مشکل نخواهد بود. تنها نکته نسبتا منفی در این میان ضخامت ۱ سانتی‌متری دستگاه است که تفاوت مشهودی با High-endهای باریک و Slim دارد.

SP یک گوشی سنگین وزن است. این مدل ۱۵۵ گرم وزن دارد که مقایسه آن با TX نزدیک به ۳۰ گرم وزن بیشتری را نشان می‌دهد.

صفحه‌نمایش

پنل صفحه‌نمایش SP یک نمونه ۴٫۶ اینچی است که در طول و عرض به ترتیب ۱۲۸۰ و ۷۲۰‌ پیکسل را در خود جای می‌دهد. با این رزولوشن تعداد پیکسل‌های حاضر در یک اینچ طول صفحه‌نمایش SP برابر ۳۱۹ عدد می‌شود که با اینکه برترین نمونه این رده نیست اما همچنان بسیار متراکم است. تراکم بالای این صفحه‌نمایش یافتن پیکسل‌های تشکیل‌دهنده تصویر را حتی از نزدیک‌ترین فاصله‌ها نیز تقریبا غیر ممکن می‌سازد.

Sony XPERIA SP - سونی اکسپریا اس پی

فناوری ساخت این پنل از نوع TFT LCD معمول است که در آن ۳ زیر پیکسل رنگی قرمز، سبز و آبی به یک اندازه در کنار هم قرار می‌گیرند. کیفیت این صفحه‌نمایش برای یک نمونه TFT بسیار مناسب است و رنگ‌های زنده، روشنایی بالا و کنتراست مطلوبی در آن به چشم می‌خورد. عملکرد دستگاه با تنظیم روشنایی روی حداکثر مقدار خود در نور مستقیم خورشید نیز تا حدود زیادی راضی‌کننده است. یکی از ایرادات مشترک خانواده سونی که در این مدل نیز همچنان با سطح ایده‌آل فاصله دارد زوایای دید نچندان گسترده این پنل است که بخصوص از دو کناره بالا و پائین، کیفیت صفحه‌نمایش را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

Sony XPERIA SP - سونی اکسپریا اس پی

تصویر بالا: XPERIA SP زیر نور خورشید

صفحه‌نمایش SP با دارا بودن پوشش شیشه‌ای Gorilla Glass در برابر صدمات و آسیب‌های معمول همچون خراشیدگی تا حدود زیادی محافظت می‌شود.

بالا و پائین پنل

زیر صفحه‌نمایش در SP همانطور که پیش از این نیز اشاره شد از هیچ کلیدی استفاده نشده و کلیدهای معمول این قسمت به درون ساختار منویی منتقل شده‌اند. تنها بخش قابل ذکر در این قسمت میکروفون تماس با حفره‌ای مشهود در سمت چپ و البته نوار شفاف زیرین است که پائین دستگاه در هر دو طرف را پوشانده است. این نوار شیشه‌ای حاوی چراغ‌های LED ناپیدایی ست که هم‌رنگ با theme سیستم‌عامل در موقعیت‌هایی نظیر پخش موسیقی مطابق با آهنگ نورافشانی می‌کنند. افکت‌های رنگی این نوار شیشه‌ای را البته به سادگی می‌توان غیرفعال کرد.

Sony XPERIA SP - سونی اکسپریا اس پی

با نگاهی دقیق‌تر به درون نوار شیشه‌ای این قسمت، ‌نوار بسیار ظریف توری مانندی را می‌توان مشاهده کرد که به مانند XPERIA S در حقیقت آنتن تماس دستگاه است.

در بالای صفحه‌نمایش، نشان Sony، اسپیکر تماس همراه با حسگرهای دوگانه تنظیم نور و خاموش کردن صفحه‌نمایش در حین تماس دیده می‌شوند و در کناره سمت چپ این بخش نیز دوربین دوم گوشی با وضوح VGA جا خوش کرده است.

Sony XPERIA SP - سونی اکسپریا اس پی

کناره‌های دستگاه

در سمت چپ SP در بخش بالایی پورت Micro USB اتصالات سیمی قرار دارد. جایگاه پائین‌تر پورت USB نسبت به مرکز این بخش چاره‌ای بجز پائین‌کشیدن نوار نقره‌ای پیرامونی در حوالی این پورت برای طراحان دستگاه باقی نگذاشته است. یک پیچ کوچک و بریدگی باریکی برای دسترسی به کاور پشتی دیگر موارد سمت چپ SP را تشکیل می‌دهند.

Sony XPERIA SP - سونی اکسپریا اس پی

در سمت راست این مدل اما گزینه‌های جذاب بیشتری به چشم می‌خورد. در این قسمت به ترتیب از بالا به پائین کلید دوگانه تغییر صدا، پاور دایره‌شکل و بلاخره دکمه شاتر دوربین قرار دارد که همگی در مدل‌های جدید این برند به همین ترتیب تکرار شده‌اند. دکمه Rocker تغییر صدا در SP از ابعاد اندک و برجستگی ناچیزی برخوردار است و استفاده صحیح از آن در حین تماس به همین علت تا حدودی مشکل خواهد بود. در سمت راست نیز به قرینه سمت چپ پیچ کوچک دیگری به چشم می‌خورد که در ادامه به دلیل حضور این دو اشاره خواهیم کرد.

Sony XPERIA SP - سونی اکسپریا اس پی

تنها نکته قابل اشاره در بالای SP جک اتصال هدست است و در پائین نیز هیچ نکته خاصی وجود ندارد.

Sony XPERIA SP - سونی اکسپریا اس پی

Sony XPERIA SP - سونی اکسپریا اس پی

پشت دستگاه

مهم‌ترین نکته قابل اشاره در پشت SP بی شک لنز دوربین ۸‌ مگاپیکسلی دستگاه است که در کنار اسپیکر اصلی و بالاتر از تک فلش LED در بالا قرار گرفته است. حفره کوچک زیر فلش LED دوربین میکروفون دوم دستگاه است که برای حذف نویز در حین تماس و برداشت صدای استریو در حین فیلم‌برداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. نشان XPERIA و لوگوی ارتباط نزدیک برد NFC دیگر موارد قابل اشاره در این قسمت هستند.

Sony XPERIA SP - سونی اکسپریا اس پی

Sony XPERIA SP - سونی اکسپریا اس پی

مجموعه دوربین

وضوح دوربین SP همانطور که اشاره شد ۸‌ مگاپیکسل است که نسبت به وضوح ۱۲ تا ۱۳‌ مگاپیکسل محصولات پیشرفته سونی وضوح کمتری را نشان می‌دهد. فعال‌سازی دوربین هم از طریق منوهای داخلی سیستم‌عامل و هم بطور مستقیم با فشردن دکمه شاتر در سمت راست بدون توجه به حالت صفحه‌نمایش صورت می‌پذیرد. زمان نسبی اجرای اینترفیس دوربین پس از فشردن دکمه شاتر نزدیک به ۲ تا ۳ ثانیه است. ساختار منویی این دوربین شباهت کاملی به نمونه حاضر در XPERIA Z داشته و شاتر دوربین همراه با آخرین عکس گرفته شده در سمت راست و تنظیمات در سمت چپ قرار دارند.

در SP نیز به مانند Z گزینه‌ای تحت عنوان Superior Auto Mode به چشم می‌خورد که با یک آیکون دوربین طلایی در بالا نشان داده می‌شود. با فعال کردن گزینه Auto همه تنظیمات بعهده دوربین گذاشته می‌شود و البته وضوح نهایی تصویر نیز از ۸ به ۷‌ مگاپیکسل کاهش پیدا می‌کند. از جمله تنظیمات این دوربین می‌توان به لرزش‌گیر دیجیتال دست، تشخیص چهره و لبخند، تاچ‌فوکوس، Geo-tagging، عکاسی HDR، عکاسی پانوراما و تنظیمات ISO‌ اشاره کرد. کیفیت عکس‌های گرفته شده توسط این دوربین در محیط‌های با نور مناسب در سطح بالایی قرار می گیرد و در محیط‌های داخلی نیز با افت کیفیت چندانی روبرو نیستیم.

Sony XPERIA SP - سونی اکسپریا اس پی

تصویر بالا: گرفته شده با استفاده از مد Normal (عکس اصلی را در اینجا مشاهده نمائید)

Sony XPERIA SP - سونی اکسپریا اس پی

تصویر بالا: گرفته شده در مد Superior Auto Mode (عکس اصلی را در اینجا مشاهده نمائید)

عکس‌های گرفته شده در حالت Auto در این دوربین عکس‌های بسیار روشن‌تری از نظر نورگیری بوده و مقایسه آن با عکس‌های عادی درجه روشنایی بیشتری را نشان می‌دهد. این تاثیر بخصوص در مورد سوژه‌های حاضر در سایه بیشتر مشهود است. از این جنبه همانطور که از نمونه عکس‌ها نیز می‌توان مشاهده کرد حالت Auto را با حالت HDR می‌توان در یک ردیف قرار داد. یکی از مشکلات حالت HDR که در عکس‌های Auto‌ نیز تا حدودی مشخص است از دست رفتن جزئیات دقیق تصویر بخصوص در مورد سوزه‌های با کنتراست بالا است که بدلیل روشن شدن تصویر در برخی قسمت‌ها رخ می‌دهد.

Sony XPERIA SP - سونی اکسپریا اس پی Sony XPERIA SP - سونی اکسپریا اس پی Sony XPERIA SP - سونی اکسپریا اس پی

تصویر بالا: بخشهایی از عکس های گرفته شده توسط دوربین XPERIA SP

از راست به چپ مدهای: HDR ،Normal و Superior Auto Mode

لینک های عکس های اصلی: Superior Auto Mode ،HDR ،Normal

ویدئوهای این دوربین با وضوح ۱۰۸۰p با ۳۰ فریم در ثانیه ثبت می‌شوند که با بیت‌ریت ۱۶ تا ۱۸Mbps کیفیت مناسبی را روی کاغذ ارائه می‌دهند. در دنیای واقعی نیز ویدئوهای این دوربین در سطح نسبتا مناسبی از جزئیات، دقت رنگ و کنتراست قرار می‌گیرند و از این لحاظ می‌توان امتیاز متوسطی را به این دوربین اختصاص داد. ساختار منویی این قسمت تفاوتی با بخش عکاسی آن ندارد و از همان جزئیات با برخی تغییرات نسبتا اندک استفاده شده است. لرزش‌گیر دست همراه با امکان عکاسی در حین فیلم‌برداری نیز در این دوربین حضور دارند. نبود HDR یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های بخش ویدئویی SP با XPERIA Z است.

باتری و المان‌های زیر کاور بخش پشتی

با کنار زدن کاور پلاستیکی بخش پشتی، دو اسلات قرارگیری سیم‌کارت و کارت‌حافظه Micro SD در کناره سمت راست همراه با بخش تیره‌رنگی که در زیر خود باتری دستگاه را پنهان ساخته است پدیدار می‌شود. باتری SP دارای ظرفیت به نسبت بالای ۲۳۷۰mAh است که برای یک گوشی میانی ظرفیت مناسبی است. این باتری مثل وضعیت مشابه در XPERIA Sola امکان خارج شدن به طرق معمولی را نداشته و برای دسترسی به آن و دیگر المان‌های داخلی، گشودن دو پیچ‌ حاضر در چپ و راست دستگاه ضروری خواهد بود. زمان‌های رسمی این باتری در دو حالت Stand-by و به هنگام مکالمه ۳G به ترتیب ۷۳۰ و ۱۹ ساعت اعلام شده است. در یک استفاده معمولی از SP به راحتی می‌توان تا ۲ روز روی باتری آن حساب کرد که این زمان البته بستگی نزدیکی به میزان و نحوه استفاده از دستگاه دارد.

Sony XPERIA SP - سونی اکسپریا اس پی

سیم‌کارت منطبق با SP از نوع micro SIM است و کارت حافظه microSD آن نیز تا ۳۲ گیگابایت امکان ارتقا دارد. سیم‌‌کارت و کارت‌حافظه در SP هر دو بدون توجه به روشن یا خاموش بودن دستگاه قابل تعویض و جابجایی هستند، هرچند که در مورد سیم‌‌کارت یک بار فعال/غیرفعال کردن Airplane Mode در تنظیمات برای پدیدار شدن آنتن ضروری است.

سیستم‌عامل و رابط کاربری

XPERIA SP با نسخه ۴٫۱٫۲ اندروید به بازار ارائه خواهد شد و احتمال آپگرید آن به ورژن ۴٫۲ و بالاتر نیز در ظرف یک سال آینده کاملا وجود خواهد داشت. شکل ظاهری منوهای دستگاه هیچ تفاوت خاصی با محصولات اخیر سونی در این کلاس مثل XPERIA Z ندارد و برخلاف سامسونگ یا hTC تغییرات بزرگی در ظاهر استاندارد اندروید آن ایجاد نشده است.

صفحه قفل با تصویر پس‌زمینه اختصاصی خود با Sweep رو به بالا یا پائین دست بازگشایی می‌شود و در بالای آن دو میانبر برای دسترسی به دوربین و کنترلرهای موسیقی در نظر گرفته شده است. با Sweep آیکون موسیقی به سمت راست کنترلرهای آن پدیدار می‌شود و Sweep دوربین به چپ نیز اینترفیس دوربین را احضار می‌کند. بخش قابل اسکرول بالای صفحه‌نمایش یا Notification Area نیز در صفحه قفل قابل دسترسی است.

Sony XPERIA SP - سونی اکسپریا اس پی  Sony XPERIA SP - سونی اکسپریا اس پی

پس از بازگشایی قفل، صفحه Home پدیدار می‌شود که در پائین آن ۳ دکمه اندرویدی home، back و منو قرار گرفته‌اند. این سه‌کلید در تمامی قسمت‌های منوهای دستگاه حاضر بوده و تنها در برخی مواقع مثل اینترفیس دوربین از دید پنهان شده و جای خود را به سه نقطه کوچک می‌دهند. یک خط بالاتر از این ۳ دکمه، چهار قسمت برای جای‌گذاری میانبر برنامه‌ها و یا فولدرهای دلخواه قرار دارد و در مرکز نیز کلید دسترسی به منوی اصلی یا App Drawer دیده می‌شود. موقعیت دسک‌تاپ‌های گوناگون صفحه Home با نقطه‌های ثابتی در بالای صفحه‌نمایش به اطلاع کاربر می‌رسد.

Sony XPERIA SP - سونی اکسپریا اس پی  Sony XPERIA SP - سونی اکسپریا اس پی  Sony XPERIA SP - سونی اکسپریا اس پی

با لمس کلید منو در سمت راست لیستی از برنامه‌های جدیدا استفاده شده پدیدار می‌شود که طبق معمول با Sweep رو به خارج می‌توان آن‌ها را بست. در زیر این قسمت نیز بخشی تحت عنوان small apps در نظر گرفته شده که بصورت پیش‌فرض شامل ضبط‌کننده صدا، ماشین‌حساب، تایمر و یادداشت می‌شود که برای دسترسی سریع به این اپلیکیشن‌های کوچک اما کاربردی در نظر گرفته شده است.

Sony XPERIA SP - سونی اکسپریا اس پی  Sony XPERIA SP - سونی اکسپریا اس پی  Sony XPERIA SP - سونی اکسپریا اس پی

منوی اصلی یا App Drawer گوشی بار دیگر بصورت یک لیست قابل اسکرول افقی طراحی شده که با افزایش برنامه‌ها رو به سمت راست گسترش پیدا می‌کند. از طریق منوی کشویی بالای این صفحه اپلیکیشن‌ها را می‌توان بصورت الفبایی، برحسب میزان استفاده و زمان نصب مرتب کرد و جست‌و‌جو با تایپ تدریجی در ذره‌بین بالای صفحه نیز امکان‌پذیر است.

یکی از معیارهای تشخیص میزان تغییرات در فرم استاندارد اندروید بخش کشویی بالای صفحه‌نمایش یا Notification Area است. این قسمت در XPERIA SP مثل همیشه تغییر چندانی نکرده است. در بالای این بخش چند آیکون برای دسترسی به بلوتوث، وای‌فای، ارتباطات شبکه‌ای و سایر تنظیمات گوشی دیده می‌شود و در پائین نیز زمان و تاریخ همراه با پیام‌های مختلف برنامه‌ها به چشم می‌خورد.

از جمله قسمت‌های جدید در تنظیمات SP می‌توان از حالت STAMINA یاد کرد. در این حالت با خاموش شدن صفحه‌نمایش برای صرفه‌جویی در مصرف باتری کلیه ارتباطات موبایلی قطع خواهند شد. در یک تنظیم دیگر گوشی بصورت خودکار با ورود به حوزه وای‌فای‌های شناخته شده بصورت خودکار به شبکه متصل شده و پس از خروج قطع می‌شود.

Sony XPERIA SP - سونی اکسپریا اس پی  Sony XPERIA SP - سونی اکسپریا اس پی  Sony XPERIA SP - سونی اکسپریا اس پی

چیپ‌ست پردازشی و حافظه

در SP از دو پردازنده جدید ۱٫۷ گیگاهرتزی در قالب چیپ‌ست Qualcomm MSM8960Pro استفاده شده است. این دو پردازنده از نوع Snapdragon 400 هستند. گرافیک این چیپ‌ست همچون دیگر نمونه‌های پیشرفته چند ماه گذشته از نوع Adreno 320‌ است که یکی از دو عنوان برجسته این کلاس به حساب می‌آید. در مشخصات دستگاه به حافظه RAM یک گیگابایتی اشاره شده که در نمونه اولیه در اختیار ما این حافظه تنها ۷۶۶ مگابایت اندازه‌گیری شد. حافظه داخلی SP برابر ۸ گیگابایت است که نزدیک به ۳۰ درصد آن به برنامه‌های داخلی سیستم‌عامل اختصاص دارد. همانطور که قبلاً هم اشاره شد پشتیبانیاز کارت microSD با حداکثر ظرفیت ۳۲ گیگابایت نیز برای این گوشی در نظر گرفته شده است.

عملکرد بخش پردازشی و گرافیکی SP طبق تست‌های صورت پذیرفته در بنچ‌مارک‌های گوناگون در سطح بالایی قرار می‌گیرد. SP در تست کلی AnTuTu رقم ۱۱۶۵۹، در تست Quadrant عدد ۷۹۳۷ و در تست کلی Geekbench عدد ۲۰۳۴ را ثبت می‌کند در همین شرایط XPERIA Z برای AnTuTu بیش از ۲۰۰۰۰ در Quadrant حوالی ۸۱۰۰ و در Geekbench نزدیک به ۲۲۰۰ را نشان می‌دهد.

Sony XPERIA SP - سونی اکسپریا اس پی  Sony XPERIA SP - سونی اکسپریا اس پی

Sony XPERIA SP - سونی اکسپریا اس پی

امتیاز تست گرافیکی NenaMark 2 رقم ۵۹٫۹ فریم در ثانیه است و GLBenchmark 2.5 Egypt در دو حالت offscreen و onscreen به ترتیب ۳۱ و ۴۴ فریم را نشان می‌دهد.

Sony XPERIA SP - سونی اکسپریا اس پی

Sony XPERIA SP - سونی اکسپریا اس پی

بنچ‌مارک Epic Citadel با طراحی بر پایه موتور گرافیکی Unreal Engine 3 و شبیه‌سازی بازی‌های پیشرفته معیار مناسبی برای عملکرد دستگاه در مقابل بازی‌های پیشرفته گرافیکی است. SP در این تست نسبتا سنگین رقم بسیار مناسب ۵۸ فریم در ثانیه را نشان می‌دهد که در وضوح ۷۲۰×۱۱۹۶ پیکسل امتیاز بسیار بالایی محسوب می‌شود.

Sony XPERIA SP - سونی اکسپریا اس پی

در نهایت در بنچ‌مارک Vellamo و در تست HTML 5 رقم نهایی ثبت شده توسط SP امتیاز ۲۵۰۲ است که تقریبا تمامی رقبا در این زمینه را پشت سر می‌گذارد. به عنوان مثال امتیاز XPERIA Z در این تست کمتر از ۲۲۰۰ است.

Sony XPERIA SP - سونی اکسپریا اس پی  Sony XPERIA SP - سونی اکسپریا اس پی

گزینه‌های ارتباطی

برگ برنده اصلی SP در این بخش بعنوان یک گوشی میان‌قیمت، پشتیبانی از نسل چهارم ارتباطات موسوم به LTE است. البته SP طبیعتا از اتصالات GSM و ۳G نیز پشتیبانی می‌‌کند. مدل‌های دقیق ورژن دارای LTE این مدل با نام‌های C5303 و C5306 شناخته می‌شوند که نسخه در اختیار ما از نوع C5303 بود. حداکثر سرعت اتصالات شبکه‌ای SP برابر با ۴۲٫۲Mbps در ۳G و ۱۰۰Mbps در LTE است که دسترسی به هر دو برای کاربران داخلی دست‌ کمی از یک رویای تمام‌عیار ندارد.

وای‌فای گوشی از تشکیل هات‌اسپات برای اشتراک اینترنت سیم‌‌کارت پشتیبانی می‌کند و Wi-Fi Direct در انتقال فایل و DLNA در انتقال تصویر به نمایشگرهای منطبق نیز در آن تعریف شده است. بلوتوث SP نسخه چهارم است و پورت USB آن نیز با فناوری MHL و تهیه تطبیق‌دهنده‌های جداگانه خروجی تصویر با کیفیتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. از قابلیت OTG نیز که سونی از آن تحت عنوان Media Go یاد می کند نیز پشتیبانی می شود.

گیرنده‌های GPS و GLONASS آخرین قطعات پازل ارتباطی XPERIA SP را تشکیل می‌دهند.

کلام آخر

Sony XPERIA SP محصولی خوش‌ساخت در کلاس Mid-range یا میانی بازار است که در صورت تعیین قیمت مناسب رقیب بزرگی برای اسمارت‌فون‌هایی مثل Samaung Galaxy S III و +hTC One X خواهد بود. نکات مثبت این مدل در یک نگاه شامل طراحی مناسب بدنه، صفحه‌نمایش با کیفیت با روشنایی بالا، عکاسی نسبتا مطلوب، پردازنده سریع و پر قدرت، پشتیبانی از LTE و بلاخره دوام بالای باتری می‌شود. در سمت نکات منفی نیز می‌توان به سختی دسترسی به باتری، زاویه دید عمودی محدود صفحه‌نمایش، فیلم‌برداری متوسط و انتقال کارت‌حافظه به زیر کاور اشاره کرد. XPERIA SP با ۳ رنگ مشکی، سفید و قرمز با قیمتی در حدود ۴۰۰ یورو در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۳ به بازار ارائه می‌شود.


برچسب ها : , , ,

خوب بود 🙂 🙂

رز در ساعت 8:33 ب.ظ - گفته است:

مرسیییییییییییی عالیییییییییییی بووووووود@-}–

استفاده کردیم مرسی.

مسخرت نخریدش

amior ali در ساعت 7:16 ق.ظ - گفته است:

عالی بود ولی نخریدش

میلاد در ساعت 4:36 ب.ظ - گفته است:

یک گوشی که دومین گوشی میان رده در سال ۲۰۱۳ شد فکر کنم همین مدال نقره در جایگاه خودش کافیه و نمیخواد ازش تعرف کرد عالیه من خودم این گوشی رو دارم و به کسانی که یک گوشی خوب لا قیمت مناسب میخوان توصیه میکنم
یا علی.

ارسال نظر

نام:

ایمیل:

وب سایت:

متن و پیام شما:





افراد آنلاین :