بررسی تخصصی گوشی HTC One

نوشته شده در تاریخ 29 دسامبر 2013

برگ برنده جدید این برند تایوانی برای بازگشت به میان برترین تولید‌کنندگان دنیای اسمارت‌فون‌هاست که با طراحی فوق‌العاده، امکانات مطلوب پردازشی و بخصوص دوربین متفاوت حود نگاه‌های بسیاری را به خود جلب کرده است. در مقاله پیش رو نگاهی کاملی داریم به مشخصات و قابلیت‌های این اسمارت‌فون. با ما همراه شوید.

htc_one_01.jpgشرکت اچ‌تی‌سی نیز پس از حضور تقریبا تمامی برندهای کوچک و بزرگ در بازار جدید اسمارت‌فون‌های پیشرفته مجهز به صفحه‌نمایش‌های Full HD بالاخره با یک محصول متفاوت به این مارکت پیوست؛‌ ارائه hTC One با اینکه نسبتا دیر صورت پذیرفت اما مشخصات متفاوت و قابلیت‌های پیشرفته آن تمامی High-endهای این رده را بطور کامل به رقابت فراخوانده است. دو ویژگی مهم در One این اسمارت‌فون را نه‌تنها نسبت به دیگر اندرویدفون‌های شرکت hTC بلکه نسبت به تمامی دیگر گوشی‌های پیشرفته سال ۲۰۱۳ متمایز می‌نماید این دو نکته مهم به ابعاد صفحه‌نمایش دستگاه (با بیشترین تراکم فعلی در میان رقبا) و رزولوشن دوربین گوشی مرتبط است که مخصوصا این آخری سوال‌‌ها و ابهامات متعددی را در ذهن کاربران ایجاد نموده و رقابت پوشالی افزایش رزولوشن دوربین برای جذب خریداران بیشتر را با چالشی جدی روبرو می‌نماید. hTC One همچنین از لحاظ کیفیت ساخت و جنس بدنه دستگاه نیز در کلاس بالایی به سر می‌برد و مقایسه آن با دیگر مدل‌های معدود این رده امتیاز مناسبی را نصیب این مدل می سازد. از نگاهی دیگر شرکت hTC در سال گذشته با محصولاتی نچندان انقلابی شرایط آرامی را پشت سر گذاشته و عملا از موفقیت فوق‌العاده خود در سال ۲۰۱۱ فاصله مشخصی گرفت این شرایط در اوج‌گیری همیشگی سامسونگ و ال‌جی و حضور رقبای تازه‌ای مانند Huawei زنگ خطر بلندی را برای hTC‌ به صدا درآورد که به ظاهر تنها راه خروج از این بحران ارائه محصولاتی مدرن با رویکردی متفاوت از گذشته خواهد بود که One همانند نام خود نخستین محصول از طیف جدید تولیدات انقلابی این شرکت تایوانی به حساب می‌آید.

جعبه محتویات

htc_one_02.jpg
htc_one_03.jpg
در جعبه hTC One هیچ نکته خاص و سورپرایز بزرگی دیده نمی‌شود در اینجا بجز خود گوشی تنها گزینه‌های حاضر به شارژر، کابل USB و هدست سیمی تعلق دارد و یک ابزار کوچک مزین به نام hTC برای خارج کردن سیم‌کارت نیز لیست محتویات ساده این قسمت را تکمیل می‌کند.
طراحی ظاهری
htc_one_04.jpg
شکل ظاهری One تفاوت‌های مشخصی با طراحی کلاسیک همیشگی hTC دارد جایی‌که قوس چهارگوشه دستگاه در این مدل به حداقل کاهش یافته و ساختار جدید کلیدهای زیر صفحه‌نمایش و حضور دو اسپیکر اصلی دستگاه در بالا و پائین پنل جلوه ویژه‌ای به آن بخشیده است. از جمله المان‌های همچنان حفظ شده در طراحی این مدل باید به قوس بخش پشتی اشاره کرد که در هنگام گذاشتن گوشی به پشت روی سطوح صاف مانع از  قرارگیری معمول آن بطور کامل می‌شود. اما جذاب‌ترین نکته در مورد طراحی One، جنس بدنه یک‌پارچه Uni-body آن است که ترکیب آلومینیومی برتری فوق‌العاده‌ای در اختیار این مدل نسبت به رقبای عمدتا پلاستیکی مثل Galaxy S IV، Optimus G Pro یا حتی XPERIA Z قرار می‌دهد. در یک نگاه، بدنه One با حضور بخش‌های فلزی و ساختار یک‌پارچه Uni-body از استحکام بسیار بالایی برخوردار است و با اینکه طراحی آن تا حدودی ساده به نظر می‌رسد اما همین نکته ظاهری حرفه‌ای و مدرن به آن بخشیده است.
ابعاد و وزن
htc_one_05.jpg
ابعاد One برابر ۹٫۳×۶۸٫۲×۱۳۷٫۴ میلیمتر است که مقایسه آن با یک محصول با سایز صفحه‌نمایش مشابه مثل One X تغییراتی نظیر ۳ میلیمتر افزایش ارتفاع و ۰٫۴ میلیمتر افزایش قطر را نشان می‌دهد البته عرض گوشی ۱٫۷‌ میلیمتر کاهش یافته که این با توجه به افزایش چشمگیر ارتفاع، کاملا معمولی ارزیابی می‌شود. وزن ۱۴۳ گرمی One نزدیک به ۸ ‌گرم سنگین‌‌تر از One X+ است و مقایسه آن با S IV با ۰٫۳‌ اینچ پنل بزرگ‌تر نیز در حدود ۱۳ گرم وزن بیشتری را نشان می‌دهد این افزایش وزن البته بیش از هرچیز به بدن ه یک‌دست آلومینیومی دستگاه مربوط است.
صفحه‌نمایش
htc_one_06.jpg
همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد صفحه‌نمایش، یکی از نکات جذاب مهم در ارتباط با One به حساب می‌آید. ابعاد ۴٫۷ اینچی این صفحه‌نمایش کوچک‌ترین نمونه در میان تمامی تولیدات High-end سال ۲۰۱۳ است که این با توجه به وضوح ۱۹۲۰×۱۰۸۰ پیکسلی منجر به ایجاد فشردگی فوق‌العاده ۴۶۹ppi می‌شود که این رقم بالاترین میزان فشردگی فعلی در صفحه‌نمایش تمامی گوشی‌های موبایل در کلاس‌های مختلف به شمار می‌رود. البته ذکر این نکته نیز ضروری ست که فشردگی‌های بالاتر از ۴۰۰ppi عملا با چشم غیر مسلح تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته و از این لحاظ برتری One بر رقبای ۵ اینچی دارای فشردگی ۴۴۱ppi تنها روی کاغذ خواهد بود. فناوری ساخت این پنل که از سوی hTC با عنوان Super LCD3 شناخته می‌شود از نوع TFT بسیار با کیفیت بوده و المان‌های سنجش کیفیت آن نظیر روشنایی، سطح کنتراست و زوایای دید در سطح بسیار مناسبی قرار دارد. عملکرد این پنل در نور مستقیم خورشید نیز تا حدود زیادی رضایت‌بخش ارزیابی می‌شود. از دیگر نکات بسیار مثبت این صفحه‌نمایش نزدیکی بسیار زیاد پنل به شیشه بخش رویی است که تصویر را بسیار شفاف جلوه می‌دهد. شیشه محافظ استفاده شده در این بخش از نوع مقاوم Gorilla Glass 2 است که نسبت به نسل اول از قطر کمتر و مقاومت بیشتری برخوردار است.
بالا و پائین صفحه‌نمایش
htc_one_07.jpg
یکی از تغییرات مشهود در طراحی One در بخش زیرین صفحه‌نمایش رخ داده است این قسمت به دو بخش مشخص فلزی و شیشه‌ای تقسیم شده که در بخش تیره شیشه‌ای کلیدهای کنترلی اندرویدی به چشم می‌خورد. تعداد کلیدهای این قسمت برای اولین بار تنها دو عدد در نظر گرفته شده که شامل back و Home در دو سوی نشان hTC است کلید حذف شده App Switcher از مجموعه کلیدهای این قسمت که مدت‌هاست در تمامی مدل‌های hTC حضور دارد بصورت نرم‌افزاری به درون ساختار منویی دستگاه منتقل شده است.
در زیر این بخش و در قسمت فلزی پائین دستگاه یکی از اسپیکرهای اصلی گوشی قرار دارد.
htc_one_08.jpg
بالای گوشی نکته خاصی را در بر ندارد و دوربین ۲ مگاپیکسلی ۱۰۸۰p همراه با دو سنسور تنظیم نور و Proximity و اسپیکر تماس در آن دیده می‌شود. اسپیکر بزرگ حاضر در این قسمت در حقیقت مشابه اسپیکر پائین دستگاه است که در حین پخش موسیقی ترکیبی استریو را تشکیل می‌دهند اما در هنگام برقراری تماس بصورت معمول همچون یک اسپیکر تماس عمل می‌‌کند.
المان‌های جانبی
htc_one_09.jpg
سمت چپ گوشی تنها به محل جای‌گذاری سیم‌کارت در بخش بالایی تعلق دارد که برای دسترسی به آن علاوه بر SIM eject حاضر در جعبه محتویات دستگاه می‌توان از هر وسیله نوک تیز دیگری نیز سود جست. سیم‌کارت مورد استفاده در hTC One از نوع Micro SIM در نظر گرفته شده است.
htc_one_10.jpg
در سمت راست One نیز چیزی بجز Rocker‌ بزرگ و کشیده تغییر صدا به چشم نمی‌خورد. نکته منفی اصلی در مورد این کلید ارتفاع اندک آن است که استفاده و تشخیص این کلید را با یک دست در حین تماس تا حدودی مشکل می‌کند.
htc_one_12.jpg
پائین دستگاه تنها به پورت Micro USB‌ و میکروفون تماس تعلق دارد که هر دو به سمت راست متمایل شده‌اند. پورت USB این قسمت طبق معمول از هر دو قابلیت MHL در انتقال تصویر با کیفیت به نمایشگر و OTG در اتصال حافظه‌های خارجی پشتیبانی می‌کند که در هر دو مورد نیاز به تهیه کابل تطبیق‌دهنده جداگانه خواهد بود.
htc_one_11.jpg
بخش بالایی این مدل در نگاه اول تنها به کلید Power‌ و جک اتصال هدست تعلق دارد و نکته دیگری در آن دیده نمی‌شود اما بررسی دقیق‌تر نکته دیگری را نیز در آن آشکار می‌سازد؛ کلید Power این قسمت علاوه بر وظیفه اصلی خود در خاموش روشن کردن و بازگشایی قفل، در حقیقت دریچه اتصال مادون قرمز یا IR‌ دستگاه نیز محسوب می‌شود که به تازگی در چندین مدل High-end تولید سال ۲۰۱۳ مثل Galaxy S IV و Optimus G Pro نیز مورد استفاده قرار گرفته است. کاربرد اصلی این پورت و علت بازگشت آن در لیست امکانات ارتباطی اسمارت‌فون‌ها به کنترل دستگاه‌های صوتی و تصویری همچون یک ریموت‌کنترل همه‌‌کاره است که بدین منظور اپلیکیشن جداگانه‌ای نیز در دستگاه گنجانده شده است.
پشت دستگاه
htc_one_13.jpg
پشت گوشی همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد تا حدودی محدب با قوس رو به خارج طراحی شده است که از این لحاظ شباهت نزدیکی به دیگر تولیدات hTC‌ دارد. ساختار آلومینیومی یک‌دست این قسمت با دو نوار لاستیکی باریک در بالا و پائین به ۳ قسمت مجزا تقسیم شده که میکروفون دوم گوشی در نوار بالایی آن جای دارد. از این میکروفون علاوه بر ثبت استریوی صدا در حین فیلم‌برداری، برای تشخیص شدت صدای محیط در هنگام مکالمه و تغییر حساسیت میکروفون اصلی تماس برای بهتر به گوش رسیدن صدا بکار گرفته می‌شود. جدا از این موارد مهم‌ترین نکته قابل ذکر در این بخش لنز دوربین اصلی گوشی است که با تک فلش LED‌ آن در بالا جای دارد. دو نشان hTC و beatsaudio نیز در این قسمت دیده می‌شوند.
مجموعه دوربین
htc_one_14.jpg
بی‌شک جنجالی‌ترین قابلیت hTC One دوربین اصلی آن است که ادعای hTC در تولید بهترین دوربین موبایلی حال حاضر، با وضوح ۴ مگاپیکسلی آن در نگاه اول در تناقض قرار می‌گیرد. لنز این دوربین که تا حدودی بزرگ‌تر از نمونه‌های پیشین به نظر می‌رسد یک نمونه واید ۲۸ میلیمتری با گشودگی دیافراگم f/2.0 و لرزش‌گیر اپتیکال دست است که پس از Lumia 920‌ نخستین دوربین موبایلی مجهز به این فناوری محسوب می‌شود. نکته مهم اساسی در مورد این دوربین و علت ۴ مگاپیکسلی بودن وضوح آن به طراحی تغییر یافته سنسور دستگاه وابسته است که برای نخستین بار در این رده مورد استفاده قرار می‌گیرد.
htc_one_15.jpg
برای آشنایی بهتر با این ساختار و مفهوم Ultra Pixel که hTC برای توصیف پیکسل‌های تصویر بکار می‌گیرد باید یک گام به عقب گذاشت و مفهومی به نام Photositeها را تعریف کرد؛ فتوسیت‌ها در حقیقت کوچکترین واحد‌های تشکیل‌دهنده پیکسل‌های تصویر بوده و از لحاظ مشابهت می‌توان آن‌ها را با حفره‌های ریز یک آبکش یا الک یکسان دانست جایی‌که هر چه این حفره‌ها بزرگ‌تر باشند نور بیشتری جذب پیکسل می‌شود و بالعکس با کوچک‌تر شدن آن‌ها درصد جذب نور کاهش یافته و کیفیت تصویر کمتر می‌شود. بدین‌ترتیب نگفته پیداست که فتوسیت‌های بزرگ‌تر در نهایت تصویر با کیفیت‌تری با نویز کمتر را بخصوص در مورد سوژه‌های با نور کم ایجاد می‌کنند.
htc_one_16.jpg
hTC با تکیه بر این واقعیت و استفاده از سنسوری که در کل به اندازه یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی معمولی است اقدام به ۳ برابر کردن سایز فتوسیت‌های این سنسور نموده است که این ۳ برابر بزرگ شدن ابعاد فتوسیت‌ها طبیعتا منجر به ۳ برابر کوچک‌تر شدن تعداد آن‌ها می‌شود و چون تعداد فتوسیت‌های در نهایت عدد وضوح نهایی را تشکیل می‌دهند بنابراین وضوح سنسور ۱۲ مگاپیکسلی نیز تقسیم بر ۳ شده و رزولوشن این دوربین ۴ مگاپیکسل خواهد بود. hTC از این فتوسیت‌های ۳ برابر بزرگ شده با عنوان UltraPixel یاد می‌کند. برای مشخص شدن میزان بزرگ شدن فتوسیت‌ها در دوربین hTC One بهتر است به سایز آن‌ها در برترین Camera Phone‌های فعلی بازار اشاره کنیم جایی‌که Nokia N8 دارای سایز ۱٫۷۵ میکرون و iPhone 5 و Nokia 808PureView دارای سایز ۱٫۴ میکرون هستند که سایز هر پیکسل تشکیل‌دهنده تصویر در hTC One دو برابر مقدار مشابه در دوربین‌های iPhone 5 و ۸۰۸ است.
htc_one_17.jpg
این دوربین مشابه تجربه‌های قبلی hTC‌ از یک ساختار منویی مشترک برای هر دو بخش عکاسی و فیلم‌برداری بهره می برد و بدین‌منظور دو کلید جدگانه شاتر برای گرفتن عکس و ویدئو در ستون سمت راست آن دیده می‌شود. در بالا و پائین این دو کلید به ترتیب میانبر دسترسی به گالری تصاویر و افکت‌های رنگی در نظر گرفته شده است که نکته خاصی در آن‌ها به چشم نمی‌خورد. تنظیمات فلش و کلید دسترسی به تمامی تنظیمات دوربین در ستون سمت چپ قرار گرفته‌اند. عکس‌های گرفته شده توسط دوربین One بصورت پیش‌فرض با نسبت تصویر ۱۶:۹ تهیه می‌شوند که این نکته مشکل همیشگی ساختار منویی یکسان بخش عکاسی و فیلم‌برداری و مسئله کادربندی در حین سوئیچ بین نسبت تصویر ۴:۳ و ۱۶:۹ در عکاسی و فیلم‌برداری را کاملا مرتفع می سازد.
htc_one_18.jpg
یکی از تنظیمات مهم در این قسمت قابلیتی تحت عنوان hTC Zoe است که امکانی کاملا جدید در بخش تصویری One به حساب می‌آید. با قرار دادن دوربین در حالت Zoe که از طریق تنظیمات این قسمت در دسترس قرار دارد دوربین اقدام به گرفتن ۲۰ تصویر پیاپی با حداکثر وضوح از منظره مقابل همراه با ۳ ثانیه فیلم‌برداری (۱ ثانیه قبل و ۲ ثانیه بعد از فشردن دکمه شاتر)  می‌نماید که این تصاویر همراه با ویدئوهای گرفته شده در یک گالری جدید در حالت‌های مختلف کنار یکدیگر قرار می‌گیرند یکی از حالت‌های  این گالری جدید Events نام دارد که در آن تصاویر گرفته شده براساس زمان و مکان گرفته شدن تصویر در کنار یکدیگر قرار گرفته و هر Event شامل ۳۰ ثانیه ویدئو (از به هم چسباندن ویدئوهای ۳ ثانیه‌ای هر عکس) و یک اسلایدشو از تصاویر می‌شود که به دلخواه می‌توان اقدام به ویرایش تصاویر یا ویدئوهای این قسمت نمود. تصویر نهایی شکل گرفته از این طریق را می‌توان با آپلود در Zoeshare بصورت یک فایل GIF با دوستان و آشنایان به اشتراک گذاشت. از دیگر امکاناتی که Zoe در اختیار کاربران قرار می‌دهد می‌توان به قابلیت حذف سوژه‌ها متحرک حاضر در عکس، تشخیص چهره‌ها بین عکس‌های متعدد گرفته شده و جایگزین کردن دلخواه هر چهره،‌ Sequence Shot برای گرفتن تصاویر پیاپی از یک سوزه متحرک و سپس قرار دادن آن‌ها در یک عکس واحد و لیست کاملی از افکت‌های مختلف اشاره کرد.
کیفیت تصاویر گرفته شده توسط دوربین One در مواردی نظیر میزان جزئیات ثبت شده و کیفیت رنگ در سطح بسیار مناسبی قرار دارد اما برخلاف انتظار در محیط‌های با نور کافی نیز سطح نویز بسیار بیشتری از حد انتظار برای یک دوربین High-end به چشم می‌خورد و مقایسه آن با یک دوربین ۱۲ یا ۱۳ مگاپیکسلی معمولی امتیاز چندانی را برای One به همراه ندارد. با تغییر نور و عکاسی در محیط‌های با روشنایی اندک شرایط کاملا به نفع One تغییر می‌کند و جزئیات بیشتر همراه با نویز کمتری در تصاویر آن نسبت به برترین‌های این کلاس دیده می‌شود. در یک ارزیابی کلی کیفیت تصاویر به ثبت رسیده توسط دوربین One بستگی کاملی به میزان نور محیط دارد جایی‌که در نور معمولی روز کیفیت فوق‌العاده‌ای از آن مشاهده نمی‌شود و پائین بودن وضوح تاثیرات مشهودی در نتیجه کار آن بر جای می‌گذارد اما در محیط‌های با نور کم One از عملکرد بی‌نظیری برخوردار بوده و به راحتی برترین دوربین‌های موبایلی فعلی را از پیش رو بر می‌دارد.
htc_one_19.jpg
حداکثر وضوح فیلم‌برداری این دوربین ۱۰۸۰p با ۳۰ فریم در ثانیه است که با بیت‌ریت ۲۰Mbps دو برابر بیت‌ریت بیشتری را نسبت به تمامی دوربین‌های موبایلی قبلی خود که تقریبا همگی با ۱۰Mbps اقدام به فیلم‌برداری می‌نمودند ارائه می‌دهد. برداشت صدا در این دوربین نیز بسیار رضایت‌بخش با بیت ریت ۱۹۲Kbps صورت می‌پذیرد. کیفیت ویدئوهای این دوربین در سطح بسیار مناسبی قرار دارد و جزئیات فراوان، سطح کنترل شده نویز و رنگ‌های طبیعی در آن به چشم می‌‌خورد. از جمله امکانات فوق‌العاده این قسمت که نمونه دومی برای آن در مجموعه اندرویدفون‌ها نمی‌توان یافت لرزش‌گیر اپتیکال دست (OIS) است که در حال حاضر تنها در Nokia Lumia 920 به چشم می‌خورد. این قابلیت با ۲۰۰۰ بار تصحیح مجموعه تصویری در هر ثانیه در دو جهت محتلف کیفیت فوق‌العاده‌ای را از خود نشان می‌دهد که عملا نیز تاثیر مشهودی در کاهش لرزش دست کاربران دارد. نکته مثبت دیگر در مورد فیلم‌برداری این دوربین قابلیت HDR آن برای به تصویر کشیدن سوزه‌های با نور کمتر است که البته با فعال کردن این قابلیت تعداد فریم در هر ثانیه از ۳۰ به ۲۸ کاهش پیدا می‌کند و میدان دید نیز به میزان زیادی نسبت به حالت عادی کمتر می‌شود.
باتری و کاور
htc_one_20.jpg
طراحی Uni-body و یک‌دست hTC One اجازه برداشت کاور بخش پشتی را به کاربران نمی‌دهد و نگفته پیداست که علاوه بر نبود اسلات‌کارت حافظه، باتری آن نیز از دسترس خارج است. ظرفیت باتری این مدل ۲۳۰۰mAh است که ۲۰۰mAh نسبت به One X+ با افزایش ظرفیت روبرو شده است و ظرفیتی مشابه Sony XPERIA Z ارائه می‌دهد. به زمان‌های رسمی این باتری از سوی hTC اشاره‌ای نشده اما در دنیای واقعی در یک استفاده متوسط رو به بالا حداکثر تا ۲ روز قادر به تامین انرژی دستگاه است و ۱۳ ساعت مکالمه ۳G و نزدیک به ۱۰ ساعت پخش ویدئو و به همیم میزان مرور صفحات وب با وای‌فای دوام دارد.
سیستم‌عامل و رابط کاربری
htc_one_21.jpg
سیستم‌عامل دستگاه نسخه ۴٫۱٫۲ اندروید موسوم به Jelly Bean است که مطمئنا در نخستین ماه‌های حضور در بازار به ورژن‌های بالاتر آپگرید خواهد شد. اما جدا از ورژن سیستم‌عامل، رابط کاربری دستگاه نیز به جدیدترین نسخه Sense یعنی ورژن پنجم آپگرید شده است. در این رابط کاربری علیرغم بسنده کردن صفحه قفل به تغییرات ظاهری نچندان بنیادی، صفحه Home شاهد حضور یکی دو تغییر مهم شده است. مهم‌ترین تغییر در این قسمت به آخرین پنل از سمت چپ تعلق دارد که BlinkFeed نام دارد و همانطور که از نام آن می‌توان حدس محلی برای جمع‌آوری و نمایش فیدهای دلخواه خبری به حساب می‌آید. BlinkFeed از پست‌های شبکه‌های اجتماعی و منابع مختلف خبری تغذیه می‌شود و از لحاظ ظاهری شباهت نزدیکی به اپلیکیشن Flipboard دارد. امکان حذف کردن BlinkFeed از این قسمت در نظر گرفته نشده است. سایر صفحات Home Screen مثل گذشته است و بار دیگر امکان پر کردن آن‌ها با میانبرها، ویجت‌ها و فولدرهای مختلف وجود دارد.
htc_one_22.jpg
منوی اصلی دستگاه از لحاظ ظاهری با تفاوت‌های فراوانی نسبت به Sense 4 همراه شده است که شاید بزرگ‌ترین آن‌ها افزوده شدن زمان و وضعیت هوا به بخش بالایی صفحه‌نمایش باشد. در این میان خبری نیز از تب جداگانه برای ویجت‌ها و اپلیکیشن‌های دانلود شده نیست. برای پر کردن جای خالی دکمه اختصاصی منو در این رابط کاربری از Swipe رو به پائین صفحه‌نمایش استفاده می‌شود که با این کار دکمه جدیدی به بالای صفحه افزوده می‌شود. حرکت در میان اپلیکیشن‌های منوی اصلی بصورت افقی صورت می‌پذیرد و نشانگر حرکت در پائین صفحه نیز بصورت خودکار از دید پنهان می‌شود.
htc_one_23.jpg
بخش قابل Swipe بالای صفحه‌نمایش یعنی Notification Area از جمله قسمت‌های متفاوت Sense نسبت به دیگر رابط‌های کاربری به حساب می‌آید که در نسخه پنجم آن نیز انتقاد اصلی به این مجموعه یعنی عدم استفاده از سوئیچرهای وضعیت (بلوتوث، وای‌فای، چرخش خودکار، GPS و…) برطرف نشده و در Sense 5 نیز به مانند نسخه چهارم تنها به حضور Notificationها اکتفا شده است
htc_one_24.jpg
یکی از قسمت‌های تغییر یافته در این رابط کاربری، Task Switcher است که با tap دوگانه روی دکمه Home ظاهر می‌شود در اینجا بجای یک لیست عمودی از اپلیکیشن‌های جدیدا استفاده شده قابل اسکرول رو به بالا و پائین یک صفحه ۳×۳ از برنامه‌ها به نمایش در می‌آید که قابل اسکرول نیز نبوده و برای حذف هر برنامه از Swipe آن رو به بالا و پائین استفاده می‌شود.
چیپ‌ست پردازشی و حافظه
ساختار پردازشی One‌ همانند دیگر نمونه‌های High-end سال ۲۰۱۳ براساس چیپ‌ست Qualcomm APQ8064T Snapdragon 600 با چهار پردازنده ۱٫۷‌ گیگاهرتزی Krait 300 است که در بخش گرافیکی از قطعه Adreno 320 بهره می برد این مجموعه در ترکیب با ۲ گیگابایت حافظه RAM شرایط ایده‌آلی را فراهم می‌آورد که به چالش کشیدن آن در هر دو بخش پردازشی و گرافیکی امری بسیار مشکل و تا حدودی بعید خواهد بود. در تست‌ها و بنچ‌مارک‌های متعدد صورت گرفته روی این مدل، hTC One همواره از برترین مدل‌ها و دارنده یکی از جایگاه‌های اول تا سوم لیست در بین اسمارت‌فون‌های فعلی بازار است که از این بابت شرایط نسبتا یکسانی با GS IV و Optimus G Pro دارد. حافظه داخلی One در دو ورژن ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی ارائه می‌شود و همانطور که گفته شد از اسلات‌کارت حافظه نیز در آن خبری نیست.
ارتباطات
One علاوه بر گزینه‌های ارتباطی معمول GSM‌ و ۳G از LTE نیز پشتیبانی می‌کند که همین موضوع سرعت ارتباطات تحت شبکه آن را حداکثر به ۱۰۰Mbps‌ در LTE افزایش می‌دهد. Wi-Fi با پشتیبانی از DLNA، تشکیل hotspot و Wi-Fi Direct دیگر گزینه ارتباطی این مدل است و از بلوتوث نسخه چهارم و NFC نیز برخوردار است. GPS و GLONASS لیست ارتباطات این مدل را تکمیل می‌کنند.
کلام آخر
htc_one_25.jpg
hTC One محصولی متفاوت از سایر تولیدات این شرکت خوش‌نام است که با تکیه بر کیفیت بسیار بالای بدنه، مشخصات سخت‌افزاری و پردازشی پیشرفته، استفاده از یک دوربین با فناوری مدرن و گزینه‌های ارتباطی متعدد ظرفیت مطلوبی برای فروش بالا و محبوبیت فراوان در میان کاربران دارد. از جمله معدود نکات منفی این مدل باید به عدم دسترسی به باتری، نبود کارت‌حافظه و عملکرد متوسط دوربین در محیط‌های با نور مناسب اشاره کرد. One تا پایان ماه مارچ ۲۰۱۳ در برخی بازارهای منتخب و سپس در سراسر دنیا توزیع می‌شود.

توجه: این مقاله به صورت اختصاصی برای Writeage.com‏ نوشته شده. درج تمام یا قسمتی از ‏این ‏مطلب، ‏تنها با ذکر نام سایت Writeage.com   و آدرس زیر مجاز است:

http://www.writeage.com/htc_one_mobile_review.html

 


برچسب ها : , , ,

بررسی تخصصی گوشی HTC One

ارسال نظر

نام:

ایمیل:

وب سایت:

متن و پیام شما:





افراد آنلاین :